Svenska rallymästarna

1 av 3
SPELA

”Gran turismo”, ”Project Gotham racing”? de är genrens giganter. Och nu får de sällskap, när blågula ”Rallisport” inte bara utmanar, utan tar en självklar plats bland några av tidernas bästa bilspel.

Svenska Digital Illusions har gjort ett antal racingspel tidigare. Men fansens åsikter till trots – det är först nu man kommer upp i toppklass.

”Rallisport”-tvåans upplägg följer föregångaren, premiärtitel till Xbox 2002. Vi kör specialsträckor, men ger oss också på backtävlingar, rallycross och banor med glansis. Det enda egentliga nya läget kunde vi varit utan: ”crossover” är ganska tråkiga rallycrossrace med då förhållandevis sega rallybilar.

Det som har hänt är tre saker.

Vi tar lull-lullet först: grafik och effekter är på sina ställen ruskigt bra och kan ge en enorm närvarokänsla.

Men det största är körkänslan. Oj oj oj.

Bilarna reagerar extremt kvickt och fullständigt intuitivt. En knix, en snabb touch på bromsen och bilen är runt kurvan eller i skön, avtagande sladd med nosen mot nästa krön. Så snyggt, så millimeterplacerat och med en närmast förbluffande känsla: att jag kan köra så här bra!

Och så banorna då, som nu är mycket skumpigare och smalare, och kompletterar körkänslan med tydliga skillnader i underlag och fäste.

De galet motorstarka bilarna – uppåt 800 hästar på ”hillclimb”-banorna – gör att omgivningen kan rusa förbi ohyggligt snabbt. Men till skillnad från i andra rallyspel vågar jag gasa. För jag har ju alltid full kontroll.

Det enda som fattas för toppbetyg och en fullständigt spattig undertecknad recensent är att svårighetsgraden länge är alldeles för låg och loppen för korta och splittrade. Nånstans i mitten tröttnar jag – innan andra halvan av ”champion”-nivån plötsligt visar spelets hela kapacitet – med vassare datorförare och uppåt tio minuter långa sträckor.

Nu hade jag önskat några timmars ytterligare ensamnöje – även om spelet förstås kanske aldrig tar slut ute på nätet. I heta race mot andra bilgalningar som njuter av det svenska rallyundret.

Henrik Rudin