GRAN TURISMO 4

SPELA

Citatet kommer från en talesperson för Sony, i japanska spelmagasinet Famitsu, december 2002:

”Vi utvecklar Gran Turismo 4 och hoppas på premiär i slutet av 2003.”

Men fansen fick vänta – i två år till.

Således har förväntningarna på denna fjärde del i den massivt hyllade racingsimulatorserien nått Mount Everest, passerat ozonlagret och landat på månen för länge sen.

Men Gran Turismo 4 är inte nyckeln till Narnias portar.

Det är bara en våldsamt tjusig, välpolerad och genomarbetad uppföljare.

Och det handlar mer än någonsin om siffror.

Fler än 700 autentiska bilar från över 80 tillverkare. Volvo

240 eller Jaguar XJ 220? Välj du.

Runt 100 banor – många av dem avbildade från de verkliga förlagorna. Bemästra de luriga kurvorna på den tekniskt svåra delen av Nürburgring eller handbromssladda precis före ett avgrundsdjupt stup i Grand Canyon.

Mycket är sig likt. Behörig att köra tävlingar blir du fortfarande med rätt licens vilket numera känns lite förlegat. Men när du väl kört hem dem breder mil och åter mil av asfalt och grus ut sig.

Tävlingar ger dig möjlighet att dra in pengar och dem behöver du för att köpa nya bilar eller ställa in de befintliga i absurdum.

Och väl ute på banan svarar samtliga bilars fysik på dina val på ett utmärkt sätt. Möjligheterna känns oändliga.

Det blev försenat i över två år – nu förstår man varför.

Peter Ottsjö