Pariah

Plågas av dåligt manus

SPELA
I fordonsscenerna är det oroväckande likt "Halo".
I fordonsscenerna är det oroväckande likt "Halo".

Jag är ledsen, men jag kan inte sluta tänka på Britney Spears. I varje mellanscen där ”Pariahs” huvudperson, en doktor med glesnande hårfäste, pratar, så blottar han tungan på ett sätt jag inte skådat sen ”Baby one more time”-videon.

Det spelar i och för sig ingen roll om man inte kan fokusera på handlingen. Man blir nämligen inte ett dyft klokare om man gör det.

Inför lanseringen av ”Pariah” snackades det mycket om Hollywood-författare och avancerad berättarteknik, men det spelar föga roll när Logik och Sammanhang hoppade av tåget redan på stationen.

Återstår då själva spelet.

Som är en högst ordinär shooter med saftiga lån från såväl ”Far cry” som ”Halo”, särskilt det senare plankas med oroväckande flit - fordonsscener och futuristiskt mallade miljöer inkluderade.

En välkommen nyhet är att man under spelets gång kan modifiera sin arsenal med olika tillbehör - vilket är tur, med tanke på hur triviala vapnen är ursprungligen.

”Pariah” plågas av en sådan ambivalens att det nästan verkar planerat, AI:n varierar exempelvis mellan apatisk kulfångare och klärvoajant commando.

Synd på så rara ambitioner.

Kristofer Ahlström