DOOM 3

SPELA

Välkommen till Designmässan.

”Doom 3” må bära spelvärldens köttigaste arv på sina axlar, men har ändå mer gemensamt med lackade livsstilsmagasin och formgivningserotik.

Yta, yta, yta.

Från PC-varianten, som kom för knappa året sen, har man baxat över grafik, stämning och miljöer till hyfsat chic industrikosmetika: pumpande pistonger, klaustrofobiska prång och flimrande lysrör.

Men skrapa lite på skalet och tomheten blottas. Speldesignen är, liksom förlagan, statisk som en utställningsmonter, demonerna bekämpas på runand- gun-manér inom ramarna för snäva kromkorridorer.

För Xbox-lajvare finns ett samarbetsläge som gör att du nu kan plöja genom det stridsparsvis. Bara lite mer fiender, ammunition och viss justering av dialoge – men det är en förlösande känsla att låta två kulsprutor ploga brandgata genom kön av reumatiska, AI-befriade zombies.

Det finns även ett Deathmatch-läge att spela mot varandra, men där blir den tunna nivådesignen för påtaglig.

”Doom 3” är ändå ett utmärkt spel, om än bara på ytan.

Ibland räcker det mer än halva vägen.

Kristofer Ahlström