Namcos våldssåpa backar hela sträckan

TEKKEN 5

SPELA

TEKKEN 5

[Nordisk Film]

ACTION. FRÅN 15 ÅR. PRIS 549 KR.

PS2

Retrosexuella. Undvik dem.

Bakåtsträvare är sällan goda bekantskaper och när ett spel påstår sig vara "ett steg tillbaka till rötterna" är det ofta säkraste tecknet på ett sinande fantasiförråd.

I "Tekkens" fall är det förvisso en fördel.

Femte delen i Namcos våldssåpa backar hela sträckan på tidsaxeln, samlar nästan alla kämpar genom serien i spelet och inkluderar dess tre första delar som tillägg av bara farten. Borta är de klaustrofobiska miljöer och apatiska design som gjorde "Tekken 4" till universellt utpekad syndabock.

Istället fokuserar man på det som en gång i tiden gjorde serien numret större än konkurrenterna: lättillgänglighet, blixtrande kontroller, tokstort comboregister och den softa självdistansen i att kasta in whacka figurer som björnar, kängurur och pandor i fajterna.

Problemet är bara att "Tekken 5" så håller fast vid sin nästan arkeologiska konservatism att man fortfarande inte inkluderat onlinestöd – något som måste vara hållbarhetsharakiri år 2005.

För med spelserier som "Virtua Fighter", "Soul Calibur", "Street Fighter" och "Dead or Alive" börjar det nu bli trångt i ringen.

"Tekken 5" tar viktiga domarpoäng. Men någon knock är det inte.

Kristofer Ahlström