Upplägg med strypkoppel

The Sims: Livets historier snärjer få oskulder

1 av 2
SPELA

Vi är en utrotningshotad art. ”The Sims”-oskulderna. Och i väntan på ”Spore” och ”The Sims 3” släpper Electronic Arts stridsspetsen som ska stå för den sista demografiska utrensningen.

”The Sims: Livets historier” är första delen i en ny serie som med sina uppdragsbaserade utmaningar, bantade prestandakrav och laptopanpassade gränssnitt ska snärja alla oss som hållt sig på betryggande avstånd från den elefantiasis-svällande ”The Sims 2”-sviten.

Det funkar sådär.

Problemet sitter i pedagogiken. Trots att gränssnittet är så överväldigande belamrat med knappar och mätare att det känns som att sätta sig i cockpit på en jumbojet är introduktionsavsnitten mest intresserade av att lära mig hur man styr kameran.

Uppdragsläget är som att sätta strypkoppel kring ett kreativitetsstimulerande spelupplägg. Det fria läget finns kvar som alternativ, men är inte kompatibelt med de oräkneliga ”The Sims 2”-expansionerna.

Det gör att ”Livets historier” blir en grundkurs som snabbt förvandlas till en återvändsgränd.

Alfred Holmgren