Ett onödigt spel

”Yakuza” är en medioker efterträdare till mästerverket ”Shenmue"

SPELA

”Shenmue” var ett mästerverk. Men också spelhistoriens kanske största förlustaffär. Det sägs att Sega fortfarande inte riktigt återhämtat sig, och att de därför helst ser att spelets producent Yu Suzuki inte gör några spel alls igen.

Istället ger de hans efterträdare en budget på 150 miljoner kronor för att utveckla sitt drömspel. Som är som ”Shenmue”. Fast sämre.

Exakt vad är det Sega tror ska få de miljontals spelare som ignorerade ”Shenmue” att köpa ”Yakuza”? Det faktum att att spelsystemet bygger på medikora ”Spikeout” istället för perfekta ”Virtua Fighter”? Att grafiken är suddig, staden känns begränsad och ordet ”fuck” förekommer i genomsnitt fyra gånger i varje mening? Kanske att arkadhallarna saknar en komplett version av ”Out Run”, men innehåller en gripklo som man kan fånga mjukiskyckligar med?

Att låta Yu Suzuki fortsätta ”Shenmue”-sagan hade varit ren galenskap, men det skulle åtminstone gjort spelvärlden till en lite bättre plats. ”Yakuza” är bara onödigt.

Tobias Bjarneby