Behöver mer bränsle

”Just Cause” är imponerande ingenjörskonst med endimensionell story

SPELA

Svenska spelmakarna Avalanche har envist hävdat att deras ”Grand theft auto”-kopia i malariamiljö är mer än en spelmotor med bihang.

Att det finns substans bakom tekniken.

Då ska man vara rätt generös.

”Just cause” är imponerande ingenjörskonst – en bländande vacker hundratusenhektars spelplan där gerilla, armé och knarkkarteller ska spelas ut mot varandra – men, tja, inte så värst mycket mer.

Huvudpersonen, en botoxad Enrique Iglesias i hockeyfrilla, är lika endimensionell som storyn i sig. Bortom den snäva pojkrumsdrömmen att köra tungt bestyckade jetbåtar och spränga kokafält finns inte mycket som talar för spelets egenvärde.

Begåvningsreserven till AI inbjuder till rälsskjutande problemlösning. Spaghettiwestern-temat verkar lovande på pappret, men är bara inkörsport till åttiotalistisk skjutbana – särskilt i rebelluppdragens rena blyboogie.

”Just cause” är en snyggt trimmad motor.

Lite mer bränsle hade inte skadat.

Kristofer Ahlström