Plågsamt blekt rollspelsbygge

Contact håller inte vad förhandsnacket lovar

SPELA

Det bor ett stort spel i Suda 51.

Tyvärr heter det inte ”Contact”.

Förhandsbuzzen har skvallrat om en originell saga som verkligen tar kontakt med spelaren. Som knackar på DS dubbelskärmar via en tvivelaktig professor och låter dig agera marionett. Som kryllar av subtila popreferenser och hugger en historia ur samtida samhällskritik.

Allt det stämmer.

Allt det skuggas totalt av ett plågsamt blekt rollspelsbygge.

Bortom den lovande ansatsen finns egentligen inga förmildrande omständigheter. Striderna är statiska, miljöerna, liksom karaktärerna, sövande oinspirerade och kontrollen utformad med irriterande slappt handlag. Det hjälper inte ens att spelets många kostymbyten – olika kläder bjuder olika förutsättningar – skänker en gnutta taktiskt tänk.

Kreatören Suda 51 tänker inte bara utanför boxen – han jonglerar med den. Det visade han exempelvis i ”Killer7”.

Här slutar försöket i rejäl glappkontakt.

Nu hoppas vi på ”No more heroes”.

Läs alla veckans spelrecensioner här:

Peter Ottsjö