”Få shooters är så lockande”

till Gears of war 2

SPELA

Gears of war 2

Xbox 360, från 18 år

ACTION Bruce Springsteen sjöng en gång att han har två ansikten.

Det har Cliff Bleszinski ­också.

Å ena sidan promenerar den 33-årige chefsdesignern bakom ”Gears of war 2” omkring med ett ”foto” i plånboken. Det föreställer spelkaraktären Dominic Santiago och dennes hustru Maria. När ”Gears of war 2” börjar är Maria försvunnen.

Bleszinskis hjärta slår lite extra inför deras öde. Tanken är att våra ska göra det också.

Men Dominic Santiago – liksom övriga soldater – pratar på ett sätt som skulle få det grabbigaste omklädningsrum att rodna. Han tycks vara uthuggen ur granit. Han deltar i ett krig mot köttiga aliens.

Man får vara bra distanslös för att hoppas på vår empati då.

Å andra sidan har Cliff Bleszinski under det senaste året begagnat sig av ett smart marknadsföringstrick. Med citatet ”större, bättre, mer bad­ass” har han summerat uppföljaren med en slagkraftig slogan. Och det är inga tomma ord.

Redan under spelets första timme har utvecklaren Epic packat mer action, grandiosa strider och spektakulära scener än originalet.

Här finns också – som utlovat – större monster, nya vapen och mer färggranna miljöer. Men egentligen är det bara fernissa över den välbalanserade speldesign som hela tiden piskar fram ett rasande tempo. Få shooters är så här underhållande, så lockande att spela om och om igen.

”Gears of war 2” är inte samma uppenbarelse som förlagan, inte samma knytnäve i magen. Mer badass, visst, men den här gången lyckas vi delvis parera slaget.

Däremot har det potential att sälja i ytterligare 5 miljoner exemplar.

Och det har ingenting med försvunnen kärlek att göra.