Allt handlar om för höga siffror

SPELA

Från början handlade det om en väldigt hög siffra.

Antalet vapen var bland det första som utvecklaren Gearbox avslöjade om sin förstapersonsskjutar-/rollspels-hybrid ”Borderlands”. De hade inte nöjt sig i med åtta som i ”Doom”, eller tio som i ”Half-Life”, eller elva som i ”Quake 2”. ”Borderlands” skulle innehålla fler.

500 000 stycken. Minst.

Det är en ganska fånig grej som möjliggörs av att spelets vapen slumpgenereras fram, men det kickade igång hajpen av en titel som i övrigt såg ganska slätstruken ut. Inte minst grafiskt.

Idag – två år senare – har ”Borderlands” bytt utseende. Pandora, den gudsförgätna himlakropp som utgör spelets scen, ser numera ut som en tecknad variant av ”Mad max 2”-Australien. Det är vidsträckta ödeland och rostiga kåkstäder ritade med stilsäker tusch, och visuellt har det inte mycket gemensamt med den version som premiärvisades 2007.

Men det handlar fortfarande om siffror. Så höga som möjligt.

Ens äventyr på Pandora är undantagslöst en jakt på mer erfarenhetspoäng, mer färdighetspoäng, mer levlar, mer pengar och vapen som gör mer skada. Det är ett beprövat och belönande koncept, som vi känner igen från smått populära Blizzard-spel som ”Diablo” och ”World of Warcraft”, och det gör det väldigt lätt att fastna vid ”Borderlands”.

Men tyvärr känns det samtidigt som att ”Borderlands” handlar för mycket om siffror. Ett av de första uppdragen går exempelvis ut på att ”döda 8 banditer”. Ett annat går ut på att ”döda 15 banditer”. Lite senare i spelet chockar utvecklarna genom att beordra mig att ”döda 25 banditer samt 3 spindelmyror”. Och så fortsätter det. Gearbox måste ha skolkat från rollspelslektionen där det poängteras man aldrig får låta siffror ersätta saker som inspirerande uppdrag och fiendevariation. Därför känns det som att spelet – trots ganska spännande strider och ett välgjort co-op-läge – egentligen bara handlar om att försöka höja de där värdena som utgör ens karaktär.

Stundtals tycker jag att det räcker. I andra stunder tycker jag att det här är väldigt oinspirerad speldesign. Och även om alla vapen, alla poäng och all statistik kan verka imponerande, så är det i slutändan bara en siffra som spelar någon roll. Antalet plus i Nöjesbladet.

Jag nöjer mig med tre.

FAKTA

Borderlands


Plattform: (Testat till Xbox 360. Släpps även till Playstation 3 och PC.)

Ålder: Från 18 år

Genre: Action

Spelar du ”Borderlands” ensam så gör du fel. Handlingen och spelvärlden håller helt enkelt inte för det. Istället ska du gå online och tillsammans med upp till tre bekanta samarbeta för att stävja spelets fiendehorder. Det är då ”Borderlands” färdighetssystem – spelet innehåller fyra karaktärer med skilda förmågor – kommer till sin rätt, och det är även då som man kan förtränga att uppdragen är så repetitiva. Att man kan spela två på samma maskin är också trevligt. Delad glädje, och så vidare.

Johan Martinsson