Förkortas ”LAG”

SPELA

Aldrig – inte en enda gång under mina år som elak spelkritiker – har jag haft ett lika öppet mål.

Svenska Fatshark har gjort en onlineskjutare. De kallar den ”Lead and gold”, och om man – så som man alltid gör på Internet – vill förkorta det namnet så ligger ju ”LAG” nära till hands.

Gissa vad spelet gör!

Det laggar. Och inte bara det. Det hackar och hostar och kraschar och hänger sig och buggar loss och kraschar igen. Det gör allt som en onlineskjutare inte får göra.

En patch, flertalet drivrutinuppdateringar och timtal av datorpillande senare är jag fortfarande glad om jag ens lyckas genomföra en enda strulfri omgång. Enligt Internet är jag långt ifrån ensam om att uppleva det här, men det hade inte spelat någon roll om jag vore det – ingen som köper ett spel ska behöva stå ut med det här.

Så vad jag väntar jag på? Varför hör vi inte den stora sågens mullrande?

Jo, för jag gillar ju ”Lead and gold”, egentligen. Jag ser ju att ”Lead and gold” egentligen är väldigt bra. Det lyckas inte innovera, men det lyckas vara inbjudande. De ”Team fortress 2”-färgade vilda västern-landskapen omfamnar spelaren, banor och spellägen är genomtänkta – och de fyra karaktärsklassernas för- och nackdelar känns föredömligt uppenbara.

Med tiden, när Fatshark fått ordning på sin teknik, kommer ”Lead and gold” att vara ett mycket bra spel. Problemet är bara att de kanske inte har den tiden. I den hårdnande onlineskjutarkonkurrensen blir det allt viktigare för spelen att fungera från början. Att sätta den i krysset direkt.

”Lead and gold” lyckas inte med det. Det lämnar öppet mål istället.

FOTNOT: Observera att detta är en recension av PC-spelet, inte av de ännu osläppta konsolversionerna.

FAKTA

Lead and gold: Gangs of the wild west

Åldersgräns: Från 17 år

Genre: Action

Pris :150 kronor

Plattform: Testat till PC. Släpps även till Xbox 360 och Playstation 3.

Johan Martinsson