Idéfattigt – och fruktansvärt kul

SPELA

Den här recensionen är redan skriven.

Den inleds med något om hur detta bara är en idéfattig tolkning av ”Prince of Persia: Sands of time” – den sagoskimrande tidsreseodyssé som hösten 2003 gav prinsens namn glansen åter – och fortsätter sedan med att oja sig över hur spelet bara stressats fram till premiären av den där kalkonrullen som, så vitt undertecknad har förstått, handlar om att Jake Gyllenhaal har skaffat sig ett sexpack. Allting avslutas förstås med något snärtigt om att tiden sannerligen stått stilla hos utvecklarna Ubisoft.

Jag skrev den recensionen. Jag hade spelat spelet och kommit fram till samma sak som alla andra. Men i ögonblicket då jag satte punkt så insåg jag att jag hade förbisett något. Så jag gjorde som prinsen själv alltid gör – jag spolade tillbaka tiden, lät giftet rinna från de där meningarna och upp i min penna igen, och till slut var jag tillbaka där jag började. Och då insåg jag äntligen vad som var fel:

”Prince of persia: Forgotten sands” förtjänar allt det där elaka som jag skrev om det. Men det förtjänar också att någon berättar hur fruktansvärt roligt det är att spela.

Det är ett resultat av sju års strävan efter perfekt 3D-plattformande, och dessutom ett spel som under dess andra halva – kanske seriens bästa, åtminstone rent spelmekaniskt – slänger in ett par tricks av närmast Miyamotoiska genialitetsproportioner. Det är fantastiskt finslipat men lyckas, till skillnad från stallkamraten ”Assassin’s creed 2”, balansera på den där linan – det låter en göra enkla saker men lurar en att man åstadkommer något fantastiskt.

Så även om ”Prince of persia: Forgotten sands” är ett ganska fantasilöst spel, så är det också ett som är otroligt svårt att slita sig från.

Det kommer kanske inte blåsa dig av spelstolen, men du kommer aldrig vilja lämna den frivilligt heller.

Prince of persia: Forgotten sands

Genre: Plattform

Åldersgräns: Från 16 år

Pris: 599 kronor (Xbox 360/Playstation 3), 399 kronor (PC)

Spela även…

”Braid” (Xbox 360/Playstaiton 3/Mac/PC). Indiespelet som berövade indiespelandet på mycket av sin underjordsstatus när det sålde i massor 2008. En fantastisk kombination mellan tidsspolande och plattformande.

Visste du att…

Du kan spela som ”Assassin’s creed 2”-hjälten Ezio i ”Forgotten sands”? Du måste dock registrera dig på Ubisofts speltjänst Uplay först.

Just nu…