Age of Conan: Rise of the godslayer

SPELA

I Hyboriens österland Khitai, där ”Rise of the Godslayer” utspelar sig, gav 20-talsförfattaren Robert E Howard drömmen om det mytologiska Kina gestalt. Och bland uråldriga tempel, mytologiska väsen, ridande bågskyttar och en mur som sträcker sig genom hela riket är det en perfekt grogrund för äventyr.

Men vägen till Khitai har varit kantad av svårigheter. När ”Age of Conan” släpptes för två år var det med en övertygelse om väntande miljonpublik och att ”World of Warcraft” bara var ett litet hinder på vägen. Sedan kom nätrollspelsdöden. Spelarna såg stora sprickor i ”Conans” fasad, och gapande luckor bland de utlovade spelingredienserna. Publiken svek och det senaste året har spelet levt en tynande tillvaro.

Därför är det förvånande hur säkert och modigt ”Rise of the godslayer” känns i sitt uttryck. Expansionen breddar snarare än förlänger spelet. Inte bara genom att den i stället för att höja nivåtaket främst fyller ut vägen dit, utan också rent fysiskt. Khitais oändliga grässlätter är en friare, vidsträckt värld.

Vissa menar att alla förändringar egentligen borde ha funnits med i originalet. Men de missar poängen: att ”Age of Conan” av i dag är ett av de vackraste och djupaste nätrollspelen – och att det med ”Rise of the Godslayer” visar att det är här för att stanna.

Magnus Eriksson