”Jag skulle dö för mitt varumärke”

Playstation-chefen pressas hårt av Nintendo – och ännu hårdare av Nöjesbladets Alfred Holmgren

Försvarar färgerna Sony-generalen Andrew House föredrar en kula framför ett Xbox.
Försvarar färgerna Sony-generalen Andrew House föredrar en kula framför ett Xbox.
SPELA

Andrew House är en av generalerna som ska vinna konsolkriget åt Sony.

På spelmässan E3 i Los Angeles, efter att Nintendo fullständigt stulit showen, stängdes den pressade Playstation-chefen in i ett litet bås för att låsa sina horn med en taggad Alfred Holmgren.

Det blev ett blodigt möte – som du nu kan följa i tre delar på aftonbladet.se.

Alfred Holmgren och Andrew House.
Alfred Holmgren och Andrew House.

Har du sett Nintendo 3DS personligen?

– Nej, det har jag inte.

Men du är medveten om att den kommer kunna visa 3D-filmer också, utan glasögon?

– Ja.

Så hur intresserade är ni av att utforska det området på den bärbara sidan?

– Jag tror att det hänger en hel del på hur studiorna känner. Vi har spelat en roll i att marknadsföra och öka acceptansen för bluray, och att komma fram till en solid standard med bred uppslutning från branschen är en svår process. Och jag tycker inte att det är upp till oss att avgöra huruvida det där är standarden som ska gälla. De som står för filmmaterialet har en hel del att säga till om hur det bäst presenteras.

Men när det gäller 3D-spel – ni är uppenbarligen förtjusta i dem i stationär form. Bärbart då?

– Vi kommer absolut ta en titt på det. Den portabla marknaden är väldigt annorlunda. Det har också skett förändringar där, med konsumenter som använder sina apparater till flera saker och som har mer ont om tid. Vi måste titta på om det finns en mycket större marknad för små munsbitar till spel – vi har haft stora framgångar på det området med våra PSP Minis-spel – och på vad konsumenterna vill ha i bärbar väg. Inte bara barn, utan den bredaste massan, även upp till en äldre publik. När det gäller den här generationen är vi fokuserade på PSP, men vi tittar alltid på nya tekniker. När vi känner att det är rätt tillfälle tar vi dem till marknaden.

Ett av spelen som fått Sony att stå ut i år är ”Heavy rain”. Hur har det presterat försäljningsmässigt?

– Det har gått enormt bra.

Kan du nämna en siffra? Jag hörde en miljon...

– Ja, det är definitivt en miljonsäljare. Det intressanta är att vi hade känt ända från början inom Sony att ”Heavy rain” skulle ha stor potential på sin hemmamarknad, Europa. Det kom som en överraskning att det blev framgångsrikt i USA. Traditionellt är amerikanska spelare inte så fokuserade på story- och valbaserade spel. Men det har skett ett skifte, och det har accepterats nästan lika väl av båda marknader. Det talar verkligen för spelets kvalitet.

Vi har hört en del rykten om David Cages nästa projekt – när kan vi förvänta oss en bekräftelse?

– Jag har verkligen inte pratat med honom om det...

Haha, är du säker på det?

– Jag har inte möjlighet att... jag skulle verkligen inte vilja sno Davids utannonsering! Han kommer att göra en presentation tillsammans med mig på Gamescom, jag ville verkligen göra det här...

”Last guardian” då? Många var besvikna på att det inte var er sista överraskning på presskonferensen.

– Ja, jag har hört det från åtskilliga personer...

Kanske européer i synnerhet, eftersom ”Twisted metal” inte är lika stort i Europa som i USA.

– Det är en rättvis anmärkning, ja. Allt jag kan säga, Alfred, är att jag garanterar att teamet jobbar extremt hårt, och vi måste respektera kreatörernas vilja när det gäller när de vill avslöja mer om spelet. Jag är ett enormt Team Ico-fan...

Tja, vem är inte det?

– Det finns en ogripbar, underbar känsla i deras spel. Jag väntar lika spänt som du. Men vi respekterar dem och de får avgöra när de är beredda visa mer.

Har du sett Xbox 360 Slim? Eller vad den nu kallas.

– Bara på bild.

Hur ser du på den?

– ...

Ingen kommentar?

– Ingen kommentar, haha!

Ni själva sålde ju mycket mer när ni lanserade PS3 Slim. Är du orolig för att Microsoft ska se en liknande effekt?

– Uhm... tiden får utvisa det. Det är svårt att vända på saker när man är i en situation där försäljningen sjunker. Om det här kommer göra det för dem? Det kan jag verkligen inte veta.

Du minns säkert Xbox-chefen Don Mattricks kommentar om att Xbox 360 kommer sälja fler enheter den här generationen än Playstation 3. Hur tycker du att det ser ut just nu?

– Vi ser det här som ett maraton, inte ett kortdistanslopp.

Så hur långt är detta maraton? Är det den tioåriga livscykeln ni pratat om?

– Det är LÅNGT mer.

Men ni pratar inte om Playstation 2 (som släpptes för tio år sedan, reds anm.) på E3, så den finns inte riktigt med i bilden.

– Tja, för att det här är en marknad som inte är fokuserad på PS2 just nu. I USA och i större delen av Västeuropa har vi gått vidare till Playstation 3. Men PS2 säljer fortfarande extremt bra i länder som Indien och andra marknader i Sydostasien. Vi kommer sannolikt se en hårdvarubrist på PS2-fronten i år om vi ska förse alla marknader där det fortfarande finns en efterfrågan. Jag menar, vi har just expanderat till Latinamerika med den nuvarande generationen. Så det är viktigt att vi inte tappar perspektivet. När jag pratar om ”långt mer än en tio-årig livslängd” så följer både du och jag de senaste trenderna. Vi får inte glömma bort den enormt långa svansen av konsumenter som köper till dramatiskt lägre priser och i andra delar av världen senare under konsolens livstid.

Så när du pratar om den tioåriga livslängden, eller BORTOM tio år, så säger du att PS3 kommer existera parallellt med en ny hårdvara?

– Ja, absolut. Vi har redan gjort det med PS3 och PS2.

Jag pratade häromdagen med en utvecklare – vars namn ska förbli hemligt – som helt och fullt förväntade sig att nästa generations konsoler lanseras 2012, och avtäckas på E3 nästa år.

– Vi har, återigen, stigit in i en värld där det kommer finnas överlappande livscykler för konsoler. I mina ögon är det en missuppfattning att tro att när en ny konsol lanseras så slutar en annan konsols livstid. Det är klart och tydligt inte den värld vi lever i längre. Vad jag säger är att överlappningen kan bli längre än vi sett tidigare. När det gäller nästa generation – som jag sa tidigare så börjar Playstation 3 just nu få vind i seglen. Så jag tänker inte spekulera i när vi kommer få se nästa generation.

Om du var tvungen att välja ett Xbox 360-exklusivt spel som du skulle vilja ha till Playstation 3 istället, vilket skulle det vara?

– Uhm... jag ser inget sånt.

Men om jag höll en pistol mot ditt huvud? Och sa att du MÅSTE välja ett?

– Jag tror inte att jag kunde göra det.

Skulle jag behöva skjuta dig istället?

– Du skulle behöva skjuta mig. Jag skulle få dö för mitt varumärke.

En kula hellre än Xbox

Andrew House är inte den första Playstation-chef som sagt till Nöjesbladet att han hellre blir skjuten än väljer ett Xbox 360-spel att göra till sitt.

– Jag tycker inte att vi behöver välja något för jag tycker vi har en fantastisk samling spel på gång, sa högste Playstation-chefen Kaz Hirai till Peter Ottsjö för två år sedan.

– Men om någon håller en pistol mot ditt huvud och säger att du måste välja ett, kontrade Peter. Vilket spel skulle du välja då?

– Okej... då måste de nog skjuta mig för jag tycker verkligen inte att vi behöver något.

Konsolkriget i repris

December 2005: Microsoft lanserar Xbox 360. Säljer slut överallt – utom i Japan.

Mars 2007: Sony lanserar Playstation 3, med bluray-spelare och hög prislapp. Succén uteblir.

December 2006: Nintendo lanserar billiga, familjevänliga Wii. Tar världen med storm.

Juli 2007: Microsoft ber öppet om ursäkt för den alarmerande stora andelen Xbox 360-enheter som självdött. Vidtar åtgärder som sägs kosta dem en miljard dollar.

September 2009: Sony släpper en kompaktare version av Playstation 3 och sänker samtidigt prislappen. Försäljningen tar fart.

Juni 2010: Wii har sålts i 72 miljoner exemplar världen över. Xbox 360 ligger tvåa med 40 miljoner. Sist kommer Playstation 3 med 35 miljoner.

Juli 2010: Microsoft lanserar en slimmad, ljuddämpad version av Xbox 360.

September 2010: Sony släpper den Wii-inspirerade kontrollen Move till Playstation 3.

November 2010: Microsoft släpper rörelsekameran Kinect till Xbox 360, som bland annat möjliggör spel helt utan handkontroller.