Sex frågor till...

SPELA

... Tommy Preger, indiespelutvecklare som just kommit hem från indiekollot No more Sweden i Skövde.

Hur skulle du beskriva No more Sweden?

– Som ett indiespelutvecklarkorvkalas beläget i Sveriges indiespelmecka Skövde, där alla indieutvecklare verkar komma från, förutom jag. Tyvärr var det brist på kvinnliga sådana, det vore intressantare om de kom förbi nästa gång.

– No more Sweden är ett ”game jam” – man ”jammar” fram spel tillsammans med andra utvecklare. Tyvärr är det svårare att jamma fram spel än musik. Det blir inte så spontant, hur man än försöker. Men på No more Sweden har de ansträngt sig för att hitta på roliga regler. Man får välja ord ur hattar och så – eller åtminstone ur burkar – för att kicka igång ens kreativitet. I prakiken är hela tävlingen lite av en ursäkt för att åka dit och hänga och ha det trevligt. Jag tror inte det uppstår många klassiker på game jams, men det kanske uppstår möten mellan människor som i sin tur leder till klassiker. Det är inte en optimal miljö för att utveckla spel, men det är en optimal mingelmark.

Hur går själva jammandet till?

– Man sitter i ett konferensrum med uppfällda laptops och borden fulla med ritplattor jämte läsk- och ölburkar. Vissa sitter utan byxor, haha. Det uppstår en ganska intressant stämning när alla är så inne i sitt eget att de inte tar notis om varandra, men sitter så nära varandra att det ändå blir sjukt intimt.

– Tävlingen pågick i två dygn, och så fick man sova om man vill, vissa valde att inte göra det. Sedan följdes det av föredrag och sånt. Folk fick visa upp vad de arbetat med under årets gång. Till exempel så passade Oxeye på att utannonsera sitt nya spel – det heter ”Project B” än så länge – och alla tappade hakorna.

Vad gjorde du själv för spel?

– Orden jag fick var ”aqua regia” – som betyder kungsvatten, vad jag förstår. Egentligen fuskade jag – jag fick fler ord, men de var tråkiga så jag slängde dem. Det blev ett spel om monarkins fall. Folket har vänt sin kung ryggen och satt honom i kungsvatten – vilket är en skitstark syrablandning som kan lösa upp guld och platina, men även kungar, då. När spelet börjar så sjunker slottet i kungsvatten och kungens dyra attiraljer flyter omkring där, och han är liksom skeppsbruten. Jag googlade upp vilka bilar kungen har, han har typ ett par Porschar och Ferrari och sånt i olika färger från olika årtionen. Så jag ritade av dem och lät dem guppa i kungsvattnet, och så fräts de upp och kungen ska hoppa på dem som plattformar för att rädda sig själv. Tanken var att det skulle dyka prislappar och modellnamn varje gång en bil frättes upp – kaching! – och en summa för allt som frätts upp. Till slut skulle man hitta andra, mer kollektiva, saker att hoppa på – typ en buss, lite mer vardagliga ting. Kungen skulle sakta men säkert tvingas anpassa sig till ett vanligt liv. Den hårdaste grejen var att när kungen själv ramlade i vattnet så skulle pengaräknaren gå på plus – så här mycket har samhället sparat på att kungen frättes upp! Men apropå det jag sa tidigare om att No more Sweden inte är en optimal miljö för spelutveckling så var det inte skitmycket saker som kom med i spelet. Efter två dygn hade jag bara en kung på en bil som guppade i vatten som inte var frätande. Det är ganska lustigt att förra gången jag var där så gjorde jag ett spel om vatten som steg (”Wave goodbye” – googla det! reds anm), den här gången om vatten som stod stilla men saker som sakta sjönk ner i det.

Det låter ju som ett skitbra spelkoncept. Kommer du färdigställa det?

– Nej, det kommer jag inte. Problemet med tävlingen är att det är roligt med orden och allt, men man skulle aldrig valt att göra de här spelen frivilligt. Det blir som nödrim. Men jag har åtminstone lärt mig massor om kungsvatten.

Vilket spel imponerade mest på No more Sweden?

– Det utvecklades visserligen inte på plats, men Cactus visade upp sitt spel om livet i Norrland, som han tagit fram till en konstuställning. Där får man lära sig att norrländsk livsstil går ut på att döda björnar, dricka öl och spöa myggor med knytnävarna.

FAKTA

Tommy Preger

Ålder: 24

Familj: flickvän

Bor: Stockholm

Sysselsättning: indiespelutvecklare och digitalslöjdare

Inkomst: ”mindre än du någonsin kan ana, men skriv inte det”