”Schack med rymdsoldater, utomjordingar & monster”

Magnus Eriksson, 30, testar just nu efterlängtade spelet "Starcraft II: Wings of liberty"

1 av 4
”Starcraft II: Wings of Liberty” släpps i dag. Uppföljaren är lik originalet men mer raffinerat, enligt Nöjesbladets nätrollspelsexpert Markus Eriksson.
SPELA

... Magnus Eriksson, 30, som just nu testar efterlängtade spelet ”Starcraft II: Wings of liberty” som släpps i dag.

Det finns gott om populära strategispel. Varför har just ”Starcraft” blivit ett fenomen?

– ”Starcraft” har som inget annat spel lyckats med spelbalansen, vilket är en förutsättning om spelet ska leva på tävlingsnivå. De tre arméerna Terran, Zerg och Protoss är i dag så jämbördiga att det i princip är fråga om schack. Fast med rymdsoldater, utomjordingar och insektsmonster i stället för vita och svarta pjäser.

Du har spelat ”Starcraft II: Wings of liberty” som släpps i dag. Vad är bättre och sämre än originalet?

– Grunden är väldigt lik originalet, men spelet är mycket mer raffinerat. Tråkiga element har rensats bort och det finns nu inte en enda överflödig enhet. Än så länge kan jag inte komma på något som är sämre än originalet, förutom att Blizzard inte direkt slår ur underläge denna gång och att förväntningarna är orimligt höga.

Varför ska den som aldrig som spelat ”Starcraft” ge det en chans?

– För att det är lite som ”Othello” – a minute to learn, a lifetime to master. Vill man inte dyka ned i tävlingsaspekten och spela matcher mot andra finns en av de mest välberättade kampanjerna i spelhistorien som man kan utforska.

Till sist, vad önskar du dig mest av allt just nu?

– Att Blizzard inte tar tolv år på sig att utveckla kampanjerna för protoss och zerg.

FAKTA

Namn: Magnus Eriksson. Ålder: 30. Bor: Stockholm. Familj: Sambo syster, mor och far. Inkomst: Cirka 300 000 kronor. Yrke: Förvaltningsrättsnotarie, nätrollspelsexpert för Nöjesbladet.