Är lite för enkelt

till indiespelet Nightsky

”Nightsky” har inte så mycket att säga.
”Nightsky” har inte så mycket att säga.
SPELA

PUSSEL Ställ dig inför den mörka indiehimlen, spana norrut – och du kommer få se en av dess starkast lysande stjärnor.

Han heter Nicklas Nygren, är bosatt i Umeå och har i flera år varit sysselsatt med att skapa stillsamma plattformspusslarspel som utspelar sig mot en fond av ödsliga vinterskogar, isiga vidder och natthimlar målade med norrsken. Och nu – efter spel som ”Within a deep forest” och Tove Jansson-inspirerade ”Knytt” – kommer så ”Night sky”.

Man känner igen sig. Spelaren är – precis som i ”Within a deep forest” – en boll, som med hjälp av en fysikmotor rullar och studsar sig fram genom linjära, tvådimensionella banor. Och atmosfären är – precis som i alla Nygrens spel – helt förtrollande.

Tyvärr kunde resten varit bättre.

”Night sky” är lite för enkelt, det har lite för lite att säga, dess fysik- samt gravitationspussel har gjorts lite för många gånger av andra spel – och då har de ofta gjorts lite bättre också.

Därmed inte sagt att det inte är underhållande nästan hela tiden, eller att Niklas Nygren har tappat stinget. Hans nästa projekt – ”The great work” – bygger på en svensk dokumentär om en alkemist, och utvecklas tillsammans med filmarna. Det ser väldigt spännande ut.

Så indiestjärnan har nog inte fallit. Bara blinkat till.

Johan Martinsson