Da Vinci-koden hade kunnat bli så här bra

Dave Gibbons har bidragit med illustrationer till den nya versionen av ”Broken sword”.
Dave Gibbons har bidragit med illustrationer till den nya versionen av ”Broken sword”.
SPELA

ÄVENTYR Nästan åtta år innan Dan Brown gav ut sin konspirationssaga om tempelriddare och uråldriga ockulta sekter gjorde Charles Cecil samma sak. Fast bättre. ”Broken sword” är ett av de mest älskade äventyren någonsin. I händelsernas centrum står George Stobbart, en amerikansk turist som blir vittne till ett bombdåd i Paris. Han börjar följa ledtrådarna och snubblar så småningom över en av tidernas mest välbevarade hemligheter.

Spelet är en rak portning av den uppdaterade version som släpptes till Wii förra året. Dave Gibbons (som tillsammans med Alan Moore skapade ”Watchmen”) har bidragit med nya illustratione och storyläget är förlängt. De gamla bakgrunderna har restaurerats för att matcha de nyare, med blandat resultat.

För det mesta är det dock en vacker upprustning av originalet som påminner oss om att riktigt bra idéer är tidlösa.

Och om hur mycket bättre ”Da Vinci-koden” hade varit om Dan Brown haft Charles Cecils sinne för dialog.

FAKTA

Broken sword: Director’s cut

Åldersgräns: 12 år

Testat till: PC

Pris: 100 kronor, nedladdning

Carl-Johan Johansson