En ihålig seger

Vanquish lyckas inte rubba spelvärldens maktbalans

SPELA

ACTION ”Vanquish” betyder ”besegra” på svenska. Bara det. ”Besegra”. Ni hör ju själva hur det här kommer sluta.

På ytan handlar ”Vanquish” om en amerikansk rymdkoloni i omloppsbana runt Jorden som övermannats av ryska krafter, och som en löjligt avancerad elitstyrka måste ta tillbaka.

Utmanar USA

I själva verket handlar det om en helt annan kamp – den om makten i spelvärlden, med Japan och USA i varsin ringhörna. ”Vanquish” är utvecklat av ett stjärnteam av japanska speldesigners, men är klart och tydligt en tolkning av den utpräglat amerikanska subgenre som ”Gears of war” introducerade. Samtidigt kryllar det av paralleller till svinsnabba actionspel som utvecklaren Platinum Games eget ”Bayonetta”.

Det kanske inte låter så logiskt, men så är logik heller inte det här spelets starka sida. Saker och ting bara händer. Man har ingen aning om varför. Inledningen är så förvirrad att jag tvingas lösa ut mina hjärnceller från det fängelse som är ”Vanquish” handling och läsa mig till vad som händer på egen hand. Inte för att man blir gladare av att faktiskt veta det.

Måste upplevas – trots allt

De helt flippade striderna är dock värda allt lidande – en stund. Att glida runt på knäna i hundra kilometer i timmen medan man tömmer sina vansinniga framtidsvapen är faktiskt något som alla borde prova på.

Vilket inte är särskilt svårt alls. Det finns ett demo som visar upp allt det roliga med ”Vanquish” på en halvtimme.

Det finns också ett sju timmar långt spel, som tyvärr inte alls är lika superhäftigt. De isgrå, oändliga stålkorridorerna parat med det mjöliga manuset punkterar effektivt lusten att spela vidare.

Stundtals känns det faktiskt som att Platinum Games driver med alla tunga, bistra, allvarliga actionspel där ute. Som att de säger: så här kan man också göra.

Och i de stunderna älskar jag verkligen ”Vanquish”.

Resten av tiden lyckas det dock inte besegra mer än min tilltro till den japanska spelbranschen.

FAKTA

➕➕➕ Vanquish

Från 18 år

Format: Xbox 360 (499 kr), Playstation 3 (499 kr)

Spela även: ”Bayonetta” (Xbox 360/Playstation 3). Platinum Games förra spel gjorde i princip allt rätt. De snabba, kitschiga striderna överglänste snabbt allt som både Dante och Kratos gjort medan den bisarrt berättade storyn bjöd på idel leenden.

Visste du att... Shinji Mikami, regissören bakom ”Vanquish” , är mannen som skapade ”Resident evil”-serien? Han är dessutom storrökare av monumentala mått, något som förklarar varför huvudrollsinnehavaren i ”Vanquish” med jämna mellanrum tänder en cancerpinne.

Just nu... Har actionspelet ”Shadows of the damned” utannonserats, värt att notera eftersom det äntligen ger de kreativa talangerna Mikami och Goichi Suda tillfälle att samarbeta igen. Senaste gången de gjorde det resulterade det i mästerverket ”Killer 7”.

Jonas Högberg