En smärre revolution

Nya Kid Icarus gör upp med Nintendos förflutna

ACTION Välkommen in i tvåtusentalet, Nintendo. Vi har väntat på er.

Det är nu 20 år sedan ”Kid Icarus”-serien senast var aktuell. Ändå kan man se dess avtryck på spelvärlden än idag.

Inför 3DS-uppföljfaren är frågorna minst lika många – och befogade – som inför premiären av ”Star wars: Episod I”. Är det verkligen rätt att förvandla en plattformare till ett shoot ’em up-spel? Kan nye designern Masahiro Sakurai axla legendaren Gunpei Yokois mantel? Förhåller man sig med respekt till spelseriens historia?

Korta versionen: nja, ja och oh ja.

”Kid Icarus: Uprising” är ett av de bästa och samtidigt mest aparta Nintendo-spel jag någonsin sett. Vi tar för givet att den japanska speljättens verk har vissa specifika ingredienser: utmärkt speldesign, en oemotståndlig hjärtlighet, färgstark och gullig estetik. Och visst kan även detta spel bocka för allt det där. Men det har också något annat, något lite mer oväntat: humor.

Vassare än ”Paper Mario”

”Kid Icarus: Uprising” är en metakomedi. Det första som händer är att hjälten Pit ber om ursäkt för att han är sen och att det tagit sån tid sedan sist. Därefter startar en veritabel guldålder av referenshumor, där Pit och gudinnan Palutena dissar bossar genom att jämföra dem med deras pixliga ursprungsversioner, medan Pits klassiska game over-replik (”I'm finished!”), hans förkärlek för att bada med kläderna på och hans oförmåga att flyga utan Palutenas hjälp diskuteras och dissekeras med samma glimt i ögat. Det påminner om ”Paper Mario”-seriens fyndigheter, fast manuset är betydligt vassare.

Konversationerna äger rum på den nedre skärmen samtidigt som Pit slåss på den övre. Minsta lilla småsak kommenteras, det kan till och med hända att Medusas hantlangare dyker upp för en pratstund. Och även om luftstriderna i ”Kid Icarus uprising” är fartfyllda och mycket roliga är det utan tvekan det kärleksfulla gnabbandet som lyfter det här spelet högt, högt över Nintendos andra alster.

Åtminstone på ett plan.

Som att styra med en spikklubba

Det här skulle nämligen kunna vara ett av Nintendos bästa spel genom tiderna. Tyvärr finns det ett men. Det är mycket jag älskar – de färgstarka menyerna, den smarta och innovativa svårighetsgradsskalan, den underbara 3d-grafiken – och just därför känns det extra bittert att Sakurai och hans team gjort ett så groteskt och uppenbart misstag. Efter en halvtimme med ”Kid Icarus: Uprising” är det nämligen lätt att tro att man håller i fel ände av en spikklubba, så fruktansvärt obekväm är kontrollen. Pit styrs med den analoga spaken medan siktet kontrolleras via tryckskärmen. Det är en lösning som funkar okej uppe i luften, men som förvandlas till ett ledgångsreumatismens helvete när man landar. Att Nintendo sedan valt att inte låta applicera Circle Pad Pro-tillsatsens analoga spak som en alternativ kamerakontroll är så hårresande idiotiskt att inte ens George Lucas skulle kunna fatta ett mer omdömeslöst beslut.

Det är inget snack om att ”Kid Icarus: Uprising” kunde vara roligare att spela. Men jag kan nog  nte peka på något annat Nintendo-spel som varit lika roligt att uppleva. Allt tack vare en finurlig manusförfattare, ett par strålande röstskådespelare och en regissör som förstått hur viktigt det är med tajming. Det är en smärre revolution för ett spelföretag som så länge hållit fast vid mantrat att speldesignen alltid kommer i första rummet och ofta inte heller lämnar någon plats för narrativ eller intressanta karaktärer.

Det tog 123 år. Äntligen har Nintendo växt upp.

Jonas Högberg

Speltoppen