Frustrerande förutsägbart

Zombiespelet Deadlight är en stämningsfull besvikelse

SPELA

PLATTFORM ”När det inte längre finns någon plats i helvetet kommer de döda att befolka jorden.”

En gång i tiden kändes det där ”Dawn of the dead”-citatet lika häftigt som hotfullt. Numera framstår det snarare som en tragisk profetia av vad som komma skulle. Idag går det inte att öppna en tidning, se en film eller spela ett spel utan att snubbla över de levande döda.

Men när den första trailern för nystartade spelutvecklaren Tequila Works zombieapokalypsspel ”Deadlight” nådde oss gjorde jag som alla andra: drömde. Jag såg för mina ögon ett spel med samma dystra stämning som i

, parat med plattformande och skjutande à la

.

Kvävande atmosfär

Och nu när det är här övermannas jag nästan omedelbart av ”Deadlights” närmast kvävande atmosfär. Övergivna bensinstationer, sjukhus och villakvarter presenteras med en intensiv gråskala.

Stundtals laborerar Tequilia Works med blåfilter också för att skapa intrycket av bitande kalla nätter, men på det stora hela är färgerna förpassade till avbytarbänken. Förgrunden, och protagonisten, är draperad i svart.

Det är som

i ett sidoscrollande 2d-perspektiv – fast snyggt.

Men även en fantastiskt fint ljussatt teaterscen måste fyllas med innehåll, och det är i det här fallet stelt och oinspirerat. Plattformsmekaniken är klumpig och frustrerande, vilket inte minst märks när man hivar sig upp på avsatser eller förväntas reagera kvickt. Att spela ett zombiespel ska vara synonymt med panikkänslor, men det är ett problem om de triggas av taskig närstridskontroll och jobbiga trial & error-sekvenser.

Tröttsamt tokiga karaktärer

Handlingen, som börjar in media res med överlevaren Randall Wayne på jakt efter sin familj i Seattle, hade kunnat rädda ”Deadlight”, men fastnar i tokiga karaktärer-träsket. När Randall hamnar i kloakerna tillsammans med den osanitäre ”vise gubben” The Rat känns det som att man är tillbaka på

med Herman Toothrot.

Det blir inte bättre av att Tequila Works visar sig vara högst mediokra dialogskrivare och gjort den barske Randall lika grått ointressant som omgivningarna är läckra. Och man behöver verkligen inte heta M Night Shyamalan för att ana hur det hela kommer att sluta.

Tyvärr innebär inte ”Deadlight” något nytt hopp för zombiegenren. Snarare märks det att likstelheten börjar sätta in på allvar.

Jag kan bara hoppas att förruttnelseprocessen går snabbare.

FAKTA

➕➕ Deadlight

Från 18 år

Format: Xbox 360 (nedladdning, 140 kr)

Jonas Högberg