Inazuma eleven tappar fotfästet

Level 5 har glömt bort vad som gjorde serien rolig till att börja med

SPELA

Sport Ändra aldrig på ett vinnande koncept.

Speciellt inte om du tänkt använda dig av en motorsåg för att sprätta upp sömmarna.

Kombinationen rollspel och fotboll kändes kanske inte helt klockren på förhand, men ”Inazuma eleven” till Nintendo DS fick det att slå gnistor om den oväntade krocken.

Mellan matcherna sprang man runt på ett sorts idrottsgymnasium, interagerade med klasskamrater, försökte bena ut målvakten Marks familjehistoria. Och när man väl stod redo på gräset kunde man strecka upp anfallsvägar för sina medspelare med stylusen och använda utflippade superkrafter för att tacklas, finta och skjuta på mål. Det kändes som det perfekta mellantinget mellan proffsfotboll som ”Fifa” och tokerier som ”Super Mario strikers”.

Astronomiskt hjärnsläpp

Men när serien nu kommer till Wii har utvecklaren Level 5 fått ett hjärnsläpp av astronomiska proportioner.

Rollspelselementen är som bortblåsta. Det är inte bara oerhört märkligt med tanke på att Level 5 gjort sig kända för just rollspel som ”Dragon quest VIII” och ”Rogue galaxy”. Det är också oerhört värdelöst. Det finns inte ens någon handling längre – det här är ett ”vanligt” fotbollsspel där man bara spelar matcher. Förlamande tråkiga matcher.

Begränsad målgrupp

Spelmekaniken är fortfarande långsam och styltig, vilket hade kunnat funka om Level 5 behållit sitt fokus på de strategiska möjligheterna. Men istället har specialkrafterna tagit över helt. Förutom skotten så triggas de automatiskt och är en konstant, paralyserande plåga. Oavsett hur dåligt koncentrationsförmåga man har är det inte roligt med en fotbollsmatch där det dyker upp fem sekunder långa mellansekvenser var femte sekund.

Målgruppen är därmed reducerad till en enda människa: Hideo Kojima.

Övriga göre sig icke besvär.

FAKTA

➕ Inazuma eleven strikers

Från 12 år

Format: Wii (499 kr)

Jonas Högberg