Solitt hantverk utan flärd

Nicklas ”Nifflas” Nygrens Nightsky släpps på nytt till 3DS

1 av 5
SPELA

PLATTFORM ”The art of simplicity is a puzzle of complexity”.

Det där oöversättbara Douglas Horton-citatet sammanfattar svenske indieutvecklaren Nicklas ”Nifflas” Nygrens hela designfilosofi som spelskapare. Han har alltid sökt det enkla i det svåra, alltid varit mer intresserad av ambitiös pusseldesign och intrikat spelmekanik än en fungerande helhetsbild.

Smarta svårighetsgrader

”Nightsky” är ett praktexempel. Här ska man rulla en kula förbi allsköns plattformsutmaningar. Ibland har man möjlighet att accelerera eller tynga ner kulan för att glida igenom loopar och lättare balansera sig igenom jobbiga passager. Under vissa sektioner kan man även manipulera gravitationen och begagna sig av märkliga flygande fordon.

Nifflas kanske smartaste drag är sättet han konstruerat de båda svårighetsgraderna på. Den svårare utgår från samma bandesign som den lätta, men den medför samtidigt modifieringar. Vissa plattformar kan vara bortplockade samtidigt som nya hinder kan dyka upp – och självklart räcker det att ett dammkorn landar på fel sida av styrkorset för att man ska misslyckas.

Trivial story

”Nightsky” når dock aldrig den där riktiga wow-nivån – spelmekaniken är inte särskilt nyskapande, estetiken saknar flärd, den påklistrade historien är oerhört trivial.

Men hantverket är det inte något fel på. Det är svårt att inte fascineras av Nifflas ingenjörskunskaper när kulan dansar på laserstrålar i rymden, piskas runt av flipperspakar i en mörk fabrik eller navigerar väderkvarnar i vinden.

Det är också ett konstnärskap väl värt att beundra.

FAKTA

Nightsky

Från 3 år

Format: Nintendo 3DS (nedladdning, 100 kr)

Jonas Högberg