Så här ska ett Iphone-fightingspel se ut

Taekwondo game global tournament är en elegant lösning på pekskärmsproblematiken

1 av 4
SPELA

BEAT ’EM UP Om du inte har råd med en smartphone kan du simulera njutningen av att spela fightingspel på en pekskärm genom att köra ner fingrarna i en mixer istället.

Åtminstone om fightingspelet ifråga heter något annat än ”Taekwondo game global tournament”.

Egentligen är det lika förbluffande som fantastiskt: att en liten svensk studio lyckats utveckla en fungerande fingerfighter till Iphone, långt efter att svältfödda fightingfans fyllt sina telefoner med katastrofala ”Street fighter”- och ”King of fighters”-dekokter. Att det blev okända Hello There, snarare än Capcom eller SNK eller Namco, som till slut lyckades knäcka koden.

Taktisk approach

Det som gör ”Taekwondo game global tournament” så tilltalande är att det intar en mer taktisk approach till det traditionella beat ’em up-systemet. Medan dess konsolkusiner alltid premierat hypersnabba, perfekt avvägda inputs – och därmed fallit i bitar när de förts över till en pekskärm som är lika effektiv i sammanhanget som en skiftnyckel är för att vispa grädde – för ”Taekwondo” snarare tankarna till spel som ”Bushido blade”, där eftertanke och återhållsamhet triumferar. Istället för flashiga combos har man ett fåtal sparkar – höga respektive låga – som suger musten ur ens styrkemätare om man inte lägger band på sig själv.

Tål jämförelsen med ”Infinity blade”

Den spelmekaniska korsetten spänns åt ännu hårdare av att till och med blockandet tär på krafterna, vilket får varje rond att kretsa kring resource management i realtid snarare än vem som har snabbast reflexer. Målet är att få in så många rena sparkar som möjligt – inte att tömma motståndarens energimätare. Användandet av virtuella knappar på skärmen gör dock att lösningen inte känns riktigt lika elegant som i ”Infinity blade” – som än idag levererar de bästa Iphone-envigerna, inlindade i ett lysande rollspelsupplägg. Men att Hello Theres variant ens går att nämna i samma andetag är en större eloge än 99 procent av alla spel på App Store någonsin kan hoppas på.

Mild besvikelse

Anmärkningsvärt nog sker allt det här över en fond av sagoskimrande bakgrunder som inte hade skämts för sig i en japansk arkadhall. Det är tillräckligt för att den milda besvikelsen över att ”Taekwondo” saknar förebildernas attityd, karaktärsdesign och karisma ska landa på en bädd av bomull. Och för att få en att önska att man inte kört ner fingrarna i den där mixern ändå.

FAKTA

Taekwondo game global tournament

Från 4 år

Format:

Iphone/Ipad (7 kr)

Spela även: ”Bushido blade” (Playstation). Lika makabert som harmoniskt – samt, tyvärr, bortglömt – sandlåde-beat ’em up. Kan du hantera din katana är striderna över efter en enda träff.

Visste du att... de japanska utvecklarna bakom ”Bushido blade”, Light Weight, numera ägs av svenska Nintendo-distributören Bergsala och har döpts om till just Bergsala Light Weight?

Just nu: hoppas vi att ”Taekwondo”-studion Hello There kan få Capcom och SNK att ompröva sin approach till smartphone-fightingspel.