Historien om Kreugers berömda lyxracerbåt

TV

DOKUMENTÄR

”Drömmen om Svalan”

SVT 2 20.30

Ivar Kreuger levde ”ett snabbt och i slutändan självdestruktivt liv”.

Så när han fyra år före självmordet i Paris beställde en lyxbåt skulle det givetvis vara världens snabbaste båt.

Svalan hette den och om Kreugerbåtens dramatiska öde har SVT gjort dokumentären ”Drömmen om Svalan”.

Ivan Kreugers berömda båt Svalan auktionerades ut för en billig penning efter Kreugers död och blev till ”kaffeved” i Norge. Men svenska båtentusiaster beslöt att bygga en exakt kopia av båten (bilden), som i mars i år ställdes ut på båtmässan i Älvsjö. Oturen var dock framme och nya Svalan blev lågornas rov vid en häftig brand i april. Nu ska Svalan byggas än en gång och beräknas bli sjösatt sommaren 2001.
Foto: LASSE GENBERG
Ivan Kreugers berömda båt Svalan auktionerades ut för en billig penning efter Kreugers död och blev till ”kaffeved” i Norge. Men svenska båtentusiaster beslöt att bygga en exakt kopia av båten (bilden), som i mars i år ställdes ut på båtmässan i Älvsjö. Oturen var dock framme och nya Svalan blev lågornas rov vid en häftig brand i april. Nu ska Svalan byggas än en gång och beräknas bli sjösatt sommaren 2001.

Det hela började hösten 1928. Finanskungen Ivar Kreuger, 48, stod på höjden av sin äventyrliga bana. Allt han företog sig skrev man om i tidningarna. Han var sin tids svenska superkändis.

Så när tändsticksmatadoren beslöt sig för att skaffa båt var 20-talets media på hugget.

– Det blev väldigt omskrivet, säger tv-producenten Karina Fol-kesson.

Och Svalan var ju heller ingen båt vilken som helst.

– Det var en lyxracerbåt, specialbyggd för Kreuger, helt i Hondurasmahogny och med Wright-motor.

Hastighetsmätaren var det heller inget fel på. Kreuger njöt av att imponera på sin omgivning och när Svalan fräste iväg över vattenytorna runt Stockholm gjorde den 52,3 knop.

Kreuger måttbeställde sitt underverk till båt från Ruben Östlund på Lidingövarvet. Men det var aldrig tal om att han själv skulle stå vid ratten. Så fina herrar höll sig med chaufför, i det här fallet hette han Ferdinand. Kreuger och hans anhöriga och gäster satt bak i båtsalongen och höll fjärrkontakt med Ferdinand i förarsätet per telefon.

1932 tog den ruinerade Kreuger livet av sig på ett hotellrum i Paris och någon tid därefter utauktionerades en hel del av hans tillhörigheter, däribland båten Svalan.

– Det var ju under 30-talsdepressionen och båten gick under klubban för en spottstyver.

Först hamnade Svalan i Skåne och därefter i Norge.

– Liksom kring Kreuger själv växte det snart fram myter och fantasier kring Svalan. Det sades att den låg undangömd i en lada i Dalarna, att den sjunkit strax utanför Stockholm och så vidare, säger Karina Folkesson.

Sanningen var alltså att båten funnit en köpare i Norge och där blev den upphuggen i småbitar på 60-talet.

Men hos svenska båtentusiaster levde den Kreugerska farkosten kvar i minnet och efter diverse turer beslöt båtälskaren Bosse Rönnbäck i Stockholm att finansiera en exakt rekonstruktion av Svalan, byggd efter de ritningar som fanns kvar på Sjöhistoriska museet.

Uppdraget gick till en av Europas främsta båtbyggare, 72-årige Rolf Johansson och hans båda söner Christer och Bengt i Holmsund nära Umeå.

I mars i år ställdes den nya Svalan ut på Älvsjömässan och blev där den stora begivenheten.

Därefter lagrades båten i ett industrihus i Solna där det kort före valborg utbröt en häftig brand. Svalan blev lågornas rov och där slutar tv-programmet.

Tilläggas kan att Svalan ska byggas en gång till och väntas bli sjösatt sommaren 2001.

Ett jobb med livet som insats

DOKUMENTÄR

”Yrke: Livvakt”

TV 4 22.45

”Bullet catchers” heter den här brittiska TV 4-dokumentären, på svenska ”De som fångar upp kulorna”.

Det handlar med andra ord om livvakter. De där som vi dagligen ser i tv-rutan men ändå inte ser, de anonyma skugglika män som kroppsligen omger världens makthavare och stenrika krösusar vart de än förflyttar sig.

Det handlar om vältränade, reflexsnabba och hängivna yngre män (och kanske en och annan kvinna) som är beredda att offra sina egna liv för att skydda sin uppdragsgivares. Bokstavligen beredda att fånga upp attenta-torns kulor. Välbetalda är de förstås också, med tanke på yrkets höga riskfaktor.

I programmet får vi främst en inblick i den omfattande livvakts- och säkerhetsapparat som ska skydda den amerikanske presidentens liv. Bland annat får vi höra den förre presidenten Ronald Reagans närmaste livvakt berätta om hur han räddade livet på den då nytillträdde Reagan. Det var den 30 mars 1981 som den skvatt galne John Hinckley avlossade sin revolver mot Reagan för att imponera på filmstjärnan Jodie Foster, som han sade sig älska, med ett presidentmord. Reagan klarade livhanken mycket genom livvakternas dödsföraktande agerande.

Också många av världens stora artister bekostar gärna ett dyrt livvaktskydd mot mer eller mindre mentalt störda fans. Vi får en inblick i hur Sean Connerys, Madonnas och Julia Roberts livvakter arbetar.