”Sopranos” har framtiden för sig

TV

Med 20 000 deltagare är amerikanska tv-mässan Natpe världens största och mäktigaste kulturmanifestation. Världen globaliseras inte, den amerikaniseras. Det är amerikansk tv-industri som har pengarna, distributionsapparaten och de bästa manusförfattarna till serierna. Men det för tv-världen gemensamma är förstås vad som väntar runt hörnet. De stora tv-mässorna blir mer och mer oändliga paneldebatter mellan parter från skilda länder.

Frankrike, den enda nationen i världen som utmanar den amerikanska livsstilen, väljer här att tala engelska hur bra som helst för att få fart på försäljningen av sina program tillsammans med champagne och franska delikatesser på tallriken. Man skulle önska att skandinaverna vågade synas till mer än en slät kopp kaffe ur plastmugg. Man letar lika förgäves efter de svenska tv-cheferna oavsett kanal. Det är bra svagt.

På Natpe händer så mycket mer än köp och sälj av program. Här formas morgondagens tv-perspektiv och debatteras tendenser.

Resultatet rör svensk tv-publik i högsta grad.

Hur svarar den amerikanska tv-industrin på de gigantiska publikframgångarna med europeiska dokusåpor som ”Robinson”? Europa har drabbat den utåt så slutna amerikanska tv-världen med en skräll.

För den amerikanska tv-marknaden tillkommer en annan tänkvärd detalj: president Bush tänker lätta på bestämmelserna om hur många tv-stationer som ett bolag ensamt kan äga. I dag får ett enda tv-bolag inte nå mer än 35 procent av amerikanska tv-hushåll via egna lokala tv-stationer. Det öppnar vägen för större maktkoncentration i den amerikanska tv-världen. Må vara att man i dag talar om 200 skilda tv-landskap med olika ägare, men i själva verket koncentreras makten snabbt till ett fåtal bolag som dominerar storstadsområdena. Här är australiske Rupert Murdochs tv-imperium så till den grad aggressivt att amerikanerna redan säger att om tio år talar vi alla med australisk accent. Med en president som vill ge större spelrum åt big business är mångfalden förstås utlämnad.
På tv-mässan Natpe i Las Vegas profileras kvinnorna som de verkliga vinnarna i internetepokens tv-värld

Nu ger amerikanerna igen. ”Robinson” tror man inte håller.

En väl berättad story med klipsk replikföring som i ”Sex and the city” och ”Sopranos” är framtidens tv heter det nu. Och bakom de serierna står i sin tur djärva produktionsbolag som publiken hittar i kabelnätet. Home Box Office, HBO, är en sådan kulturinstitution som med 36 miljoner abonnenter i USA och 12 miljoner i 50 andra länder världen runt erbjuder en mix för kräsna tittare. Inte så att allt i HBO:s kanaler är egna produktioner. Men det är vackert så att 40 procent av innehållet är egna satsningar från drama till kanalens berömda provocerande dokumentärer. Bolagets framgångar används till att stötta oberoende och integritet samtidigt som en stor bred publik attraheras av att ingen annan kanal så helhjärtat går in för proffsboxning.

– Poängen ska vara en dynamik som publiken vet inte finns nån annanstans som HBO:s dynamiske ordförande Jeffrey Bewkes säger.

Men som alla tv-bolag tar han internet till hjälp för att ge programmen extra värde.

En annan sak är att bruket av datorer ännu inte är tillnärmelsevis lika utbrett i USA som i vår del av Europa. Det gör att många av USA:s små tv-stationer som lever på regionala nyheter drar sig för att bygga upp sajter. Ska publiken kunna koppla upp sig måste stationerna ta pengarna ur sin nyhetsbudget och det vill man inte förrän man är säker på att sajterna går med vinst. För en svensk i all synnerhet framstår den amerikanska synen på internet och tv som en ojämnt utvecklad vision. Lika trögt är läget för digital-tv. Ingen tror längre på 2006 som året när digital-tv-apparaterna tar över – somliga talar nu om förseningar på 20–30 år. Folk ser inte poängen med att investera en förmögenhet i helt nya apparater trots chansen till digitala kablar med 400 kanaler i nätet.

Årets Natpe profilerar de verkliga vinnarna i internetepokens tv-värld: kvinnorna. Allt fler namn både inom film och tv bildar nu egna produktionsbolag och skapar nya serier. Som Whoopi Goldberg och den legendariska intervjuaren Barbara Walters nu med eget bolag producerar rader av porträtt där hon släpper fram nya förmågor i rampljuset.

Det är de många nya kanalerna som bryter stjärnornas isolering och för ut dem i andra galaxer. Frågar man de hårdfjällade, guldkantade damerna hur det går till att bygga nätverk som klarar de tuffa villkoren på den amerikanska tv-marknaden utfodras man med de fyrkantigaste moralismer:

–Var glad och lev engagerat tills du lägger dig på kvällen. Glöm inte leendet. Jobba bara med det du tror på. Ge dig aldrig och gå upp tidigt.

Och en sak till väser Barbara Walters:

–För att lyckas ska man vara verklig, inte perfekt.

Jojomensan.