Rececca Liljeberg och Alexandra Dahlström har ett samspel som är sensationellt trovärdigt i denna film som handlar om att vara kär så att man spricker, att inte våga, att känna sig ensammast i världen.
Foto: SANDREWS
Rececca Liljeberg och Alexandra Dahlström har ett samspel som är sensationellt trovärdigt i denna film som handlar om att vara kär så att man spricker, att inte våga, att känna sig ensammast i världen.
TV

Fucking Åmål

Lukas Moodyssons debutfilm, som redan är en svensk filmklassiker.

För alla i min generation är Roy Anderssons ”En kärlekshistoria” (1970) den självklara klassikern bland tonårsfilmer.

”Fucking Åmål”, med sina nästan en miljon biobesökare, är ännu större hos dagens ungdomar.

Faktum är att filmen är mer än så; den innebar starten för den nya filmvåg som drabbat Sverige de senaste åren.

Alltihop utspelas i en svensk småstad. Huvudpersonerna är några ungdomar kring 15-strecket:

Tuffa Elin ( Alexandra Dahlström) som hånglat med många killar men aldrig legat med någon. Hennes mer mogna storasyster Jessica ( Erica Carlson) och pojkvännen Markus ( Stefan Hörberg), tuffast i sta’n, bra i idrott, men i övrigt tom i bollen.

Hans kompis Markus ( Mathias Rust), gängets blyga mes. Och så Agnes ( Rebecca Liljeberg), som hamnat lite utanför tjejernas kompisgäng.

Det handlar om att vara så kär att man nästan spricker. Att känna sig ensammast i hela världen. Att inte våga stöta på den man tycker om. Och att bo i ”fucking-jävla-kuk-Åmål”, dit, som Elin konstaterar, senaste modet, senaste trenden, inte kommer förrän den är hopplöst ute. Åtminstone enligt Vecko-Revyn.

Lite sex, tafatta försök till droger, lite mer rock ’n’ roll och fylla. Lukas Moodysson träffar rätt överallt: I humorn, vi får skratta ofta och alltid med huvudpersonerna. I tidsskildringen; tjejerna använder Robyn-parfym, killarna har mobiltelefoner som kukförlängare. I dialogen, oftast så på kornet realistisk att man nästan känner sig som en ful gubbe som smygtittar in i tjejernas tonårsrum. I personteckningen, även föräldrarna har här mänskliga drag, ovanligt i ungdomsfilmer.

Och medan alla de unga skådespelarna är mycket bra, är Alexandra Dahlströms och Rebecca Liljebergs truliga utstrålning och samspel sensationellt trovärdigt.

En fucking skitbra film, som blev fyrfaldig Guldbaggevinnare, för bästa film, regi, manus och kvinnliga skådespelare, tjejerna delade på priset. (1998)

SVT 1

21.00

Gun crazy

Spännande film noir med kultstatus. En slags föregångare till ”Bonnie & Clyde”. Peggy Cummins spelar en femme fatale som inte har några problem att leda in en vapenfixerad man ( John Dall) på brottets bana. Manusförfattarna lånade bara ut sina namn till filmen. Egentligen skrevs den av Dalton Trumbo, som var svartlistad för sina kommunistsympatier. Den totalförbjöds av censuren i Sverige. Med Russ Tamblyn. (1949)

SVT 1

23.05

Den tunna röda linjen

Påkostat krigsdrama som utspelas på en ö i Stilla havet under andra världskriget. Bygger på en bok av ”Härifrån till evigheten”-författaren James Jones.

Var tänkt som en storstilad come back för regissören Terrence Malick, som varit mer eller mindre ”försvunnen” sedan sin förra film ”Himmelska dagar” tjugo år tidigare.

Men filmen – mer poesi än spännande krigsfilm – blev en halvflopp. Med Sean Penn, Adrien Brody och James Caviezel i huvudrollerna. Men många kända namn – George Clooney, John Travolta, Nick Nolte, John Cusack, Bill Pullman, Mickey Rourke – blev mer eller mindre eller helt bortklippta när regissören tvingades korta sin sex timmar långa första version av filmen. (The Thin red line, 1998)

Canal + Gul

21.35

Office space

Första filmen med riktiga skådespelare för Beavis & Buttheads skapare Mike Judge. En rolig satir om några män på ett byråkratiskt företag. Med Ron Livingston och Jennifer Aniston. (1999)

Canal +

20.00