Unga tittare vill inte ha kommersiell allmän-tv

TV

Nu vet dom på tv vad svensk tv-publik vill med sin tv. En pinfärsk undersökning visar att speciellt den yngre publiken inte bara gillar en helt reklamfri allmän-tv. Den vill också att allmän-tv inte konkurrerar med kommersiell tv på den kommersiella tv:ns villkor.

Det är en viktig hälsning från tv-världens mest omhuldade publik. Det riktigt spännande är att den unga publiken är en sofistikerad, i tv-världen väl bevandrad publik. Den förstår allmän-tv bättre än tv-ledningen.

De unga tittarna förstår att allmän-tv handlar om värderingar som måste försvaras.

För den publiken är höga tittarsiffror för program i allmän-tv inte – som för nuvarande tv-ledningen – detsamma som att allmän-tv:s värderingar också försvarats.

Hos den publiken har nöjeschefen Svante Stockselius inte självklart stöd när han exempelvis tolkar ”Robinsons” höga tittarsiffror som att ”Robinson” förnyat allmän-tv.

”Robinson” handlar inte alls om förnyelse. Det helkommersiella produktionsbolagets målsättning är den gamla vanliga: att med senaste trendigheter skaffa den inköpande kanalen så många tittare som möjligt.

Målsättningen för allmän-tv är en helt annan. Där gäller oberoende nog att hävda de demokratiska värderingarna och respekten för den enskilde.

”Robinson” hör inte hemma i en oberoende allmän-tv nånstans.
Nya megakommersiella tävlingen "Vinna eller försvinna" innebär att SVT fortsätter satsa på förnedrings-tv

Poängen är ju att tävlingens vinnare blir den som mest iskallt kalkylerande för egen vinning kunnat utnyttja gruppdeltagarnas rädsla att stötas ut ur gemenskapen. Det är att kittla det värsta i oss alla med ett destruktivt budskap. Det finns inga svårigheter att ordna höga tittarsiffror med det receptet.

”Robinson” behövde allmän-tv för det fina utrymmets skull.

Budskapet behövde nå ut och en stolt oberoende allmän-tv borde aldrig ha erbjudit sån service. Sveriges Television har inte minsta ära av att ha lanserat ”Robinson” på världsmarknaden.

Ingen annan allmän-tv har satsat på ”Robinson”. Denna helkommersiella produkt har inget gemensamt med allmän-tv:s positiva syn på den enskildes möjligheter.

”Robinson” ska förstås sparkas ut snarast till kanalerna där serien hör hemma!

Med nya megakommersiella tävlingen ”Vinna eller försvinna” på bästa tid lördagar i tvåan fortsätter tv-ledningen lika envist att satsa på förnedrings-tv för att få tittare.

Avsikten att utmana fyrans ”Vem vill bli miljonär” sker alltså med den kommersiella tv-världens metoder mitt i allmän-tv.

Det hjälps inte att en med statliga pengar stöttad allmän-tv för sin överlevnad aldrig behöver ta till de metoderna.

En stark och oberoende allmän-tv tar inte diktat från internationell kommersiell nöjes-tv:s giganter som Pearson, ägaren till det sk formatet ”Vinna eller försvinna”. Pearson ståtar med sin firmastämpel i betydligt större logo än Sveriges Television efter varje sändning. Lika myndigt lägger sig Pearson i detaljerna i själva sändningen. Här finns ingen plats för kreativitet på svenska. Varje gest, glitter och flås är noga placerat för stämningshöjande effekter ur den arsenal som medförs av Pearsons globala handelsresande i tv-produktion.

Det innebär exempelvis att en rak och bra person som Fredrik Belfrage tvingas till generande tarvligheter som att vifta med tjocka sedelbuntar under näsan på de medverkande.

Det finns tävlingsprogram som utan förnedringar av programledare medverkande och publik når skyhöga två och en halv miljon tittare i samma allmän-tv. ”På spåret” är en originalproduktion som vårdar svensk särart och kreativitet med underfundighet, fantasi och vänlighet utifrån allmän-tv:s ömtåliga arv, respekten för den enskilde. ”På spåret” leds av proffs med båda fötterna i självständig svenskhet.

Det finns absolut ingen publik som efterfrågar en allmän-tv som satsar pengar på utveckling av senaste trenderna inom internationell kommersiell förnedrings-tv.

Allmän-tv med självkänsla och fan anamma är vad publiken vill ha. Ingen vill se en förnedrad Fredrik Belfrage.