Tittarna får inget veta om nya tv-trender

TV
Foto: Andreas Lundberg

Den för alla tv-tittare viktiga tv-mässan Mip speglas inte i rutan med ett enda utsänt reportageteam från svensk tv. Varken nyhets-, kultur- eller morgonprogram bryr sig om en tv-mässa med 12 000 deltagare. Trenderna inom tv-världen får tv-publiken aldrig reda på.

Annat är det med det glättade pseudojippot filmfestivalen i Cannes i maj. Då skickar tv ut horder av reportrar.

På en tv-mässa önskar man sig alltid en egen tv-kanal där man kunde visa alla godbitar som den väldiga marknaden har. Tv-världen är inte alls likriktad. Variationerna är otaliga, idéerna blomstrar.

Nog är det konstigt att så litet av det märks i tv.

Men det är ju också så att vi tv-tittare aldrig har tillgång till de program som finns. Det vi ser är program som andra bestämt ovanför våra huvuden.

När ni klagar över tv så tänk på att det inte är tv-världen som är ensidig eller trist. Det vi får se är inköpta program efter bestämda mallar med si och så många deckarserier eller komedier och dokumentärer. De mallarna är inte vidare flexibla. Kvaliteten på genrerna varierar, men det märks inte i mallarna. De ska fyllas, oavsett kvalitet.

Det är ett stelt system med mallar som gör att många säger att fler tv-kanaler står för mer av samma sak.

Det finns exempelvis rader av centraleuropeiska samhällsprogram som aldrig köps in för svensk tv-publik. Från Europa får vi inte se annat än serier. Vem har bestämt det? I varje fall diskuteras aldrig såna frågor i ”Mediemagasinet”, som just avslutat ännu en omgång, menlös så den bräker.

Senaste nytt om tv-tittandet är nämligen att vi ser mer tv än vi någonsin gjort.

Den franska forskningsgruppen Eurodata meddelade på mässan att de mesta tv-tittarna är ungrarna.

Holland har Europas mesta mångfald i rutan. Det som förenar tv-tittare över alla gränser är fotbollen. Inga stora nyheter alltså, utom sensationen att svenska folket för första gången hellre ser ”Melodifestivalen” än ”Kalle Ankas julafton”. Själv noterade jag på mässan svenskhetens snyggaste stjärna Victoria Silvstedt, dock inte använd av Sveriges Television trots företagets gigantiska behov av ett skyltfönster i tider av hård konkurrens. Den granna sofistikerade norrlandsflickan avslöjade sanningen om sitt liv i det internationella tv-ljuset. ”Vilka typer man möter”, viskade hon.

Högsta svenska svansföring pa massan markerade svenska tv-landskapets största oberoende produktionsbolag Jarowskij med sin ”Big mission”, som i allt utmanar människosynen i vulgosuccén ”Robinson”. Här finns heller inga av ”Robinsons” poänglösa tävlingar eller uppammande av vara sämsta sidor. Tävlingen handlar om att under fem program få fram en vinnare mest kvalificerad mentalt och fysiskt för att bli rymdresenär. Serien har inslag från kandidaternas möte med amerikanska rymdstationer.

OK resan blir inte av förrän om några år när kondisen kan ha förändrats i takt med hjärncellerna. Men vinnaren kan få priset i form av pengar. En miljon i denna svenska programidé utan tillstymmelse till tramset i det av svensk allmän-tv inköpta internationella larvet ”Vinna eller försvinna”.

När nu första omgången av ”Big Mission” just avslutats i danska TV2 med rekordhöga tittarsiffror medger Jarowskij-tv att avsnittens raffinerade redigering och klippning handlar om förvärv av proffs som hoppat av ”Robinson”. Serien som utmanar ”Robinson” har snabbt etablerat sig internationellt.

Jarowskijs styrka är annars snabb leverans av serier och såpor till samtliga svenska tv-kanaler. Den kapaciteten går nu också på export, närmast till Östeuropa med hjälp av tysk partner.

Bortom det skymtar möjligheter på den amerikanska marknaden.

För nu är den slutna amerikanska marknaden en fallen bastion efter de enorma framgångarna för europeiska tv-program som ”Robinson”, eller ”Survivor” som den engelska termen lyder, plus ”Big Brother” och ”Vem vill bli miljonär”.

Verklighetssåporna har också givit ny skjuts åt naturdokumentärer. Nu filmas filmandet av strapatser i naturen. Det ska vara blod, svett och tårar i närbild. Kameror nedsänkta bland djurfamiljer förvandlar djurens hemliv till ett slags ”Big Brother”. Under tiden har medverkande från ”Seinfeld” skapat en ny serie ”Curb your enthusiasm”, det vill säga ”Lägg band på dig”, med upplösta gränser mellan manusskriven komedi och ett regelrätt filmande av huvudpersonens vardag.

Samtidigt konstaterar jag att Sverige låst sig hopplöst i dyrbara bredbandsidéer och stelbenta digital-tv-system.

Finland däremot står för ett dynamiskt grepp som väcker internationellt intresse. Det gav lyft åt mässan.

Kerstin Hallert