Guillous fega loskor mot Kattis Ahlström

TV
Foto: Andreas Lundberg

Stina Lundberg är svenska tv-landskapets obestridda drottning. Hon vet vad hon kan och hushållar med sina gåvor. Med raffinerad säkerhet har hon utvecklat en intervjustil som i brist på bättre får kallas den genomskådande underhållningen. Porträtten lyser av proffsets förrädiska lätthet i handlaget. Skärpt utan att vara djuplodande arbetar hon med inneboende gehör för samtalets rytm och tonläge. Hon knusslar aldrig med ingredienserna. Det är mångfald i perspektivet. Hon har nära till ett stilla flin. Hon utstrålar ingen farlighet men döljer aldrig att hon genomskådar allt spel i umgänget. Klass kallas det.

Med Göran Persson har hon en formidabel partner.

Få politiker har tagit så mycket stryk av tv som han. Nu biter inget längre på honom. Han rör sig i rutan med lättheten hos en Michelingubbe. Han bestämmer över sin image som ingen annan statsminister efter Tage Erlander.

Inte minst uppenbart är att han vill bestämma över vad det är som ska beröras. Han vill inte alls tala om sig som pappa och äkta man. Inte med ett ord låtsades hustru Annika om. Just för att Göran Persson har den inställningen ska Stina förstås dra fram saken. Men hon gled förbi, fast varenda tv-tittare vet att ingen statsminister i tiden porträtteras med absolut förbigående av hem och familj. Det är Stinas trovärdighet som självständig samtalspartner som kommer i kläm när hon struntar i publikens rätt till öppenhet.

Mobbning diskuteras gärna i rutan dock aldrig den som utövas offentligt av tv-kändisar med hjälp av tv. Ett exempel är den kampanj som Lennart Ekdal i fyran stolt och ensam utan ifrågasättande bedrev mot Kurt Hellström inför Ericssons kvartalsrapport. Det är i svensk tv alltid fritt fram att sparka på direktörer antingen de står eller ligger.

Företagsledaren som varje jobbares ende självskrivne fiende är en svensk särart i tv-världens samhällsgranskande journalistik.

I ”Uppdrag granskning” driver Janne Josefsson denna särart till det parodiska senast med inslaget om eternitfabriken i Lomma. Sin vana trogen lastade Josefsson företagsledningen för asbesttragedin och en usel uppgörelse för jobbarna trots att Sverige har en inflytelserik, stark och rik fackföreningsrörelse. Industrifackets ynkliga hållning var knappt märkbar trots att programmet slutade med en företrädare belagd med tystnadsplikt inför tv. Josefsson väljer hellre att bulta på före detta direktörers dörrar i Schweiz framför att banka på portarna i LO-borgen. Det kostar inget att banka på hos direktörerna nämligen.

Josefssons hållning är alltså inte vidare modig och tjusig. Han tar grepp där han ingenting riskerar. För det han gång efter annan markerar för publiken är ju betydelsen av att aldrig granska facket.
...däremot aktar sig Guillou för att sparka exempelvis på Josefsson som till skillnad från Kattis gör innehållet i programmet

Det är den fegheten i den granskande Josefssons perspektiv som är långt mer avgörande för programmets anseende hos publiken än att redaktionen valt ett blickfång utåt som presenterar inslagen och som heter Kattis Ahlström.

Nar Jan Guillou mobbar Kattis offentligt med rader av fega loskor för att hon som han så delikat uttrycker det bimbofierar programmet så är det en ynklighet utan like.

Det kostar inget att sparka på Kattis. Däremot aktar sig Guillou för att sparka exempelvis på Josefsson som till skillnad från Kattis gör innehållet i programmet.

Karl Haskel är för allmän-tv vad en flaska Petrus är för vinkännaren: en utsökthet. Hans mästerverk går alltför sällan i repris hur odödlig tv de än är. En mer överraskande påminnelse om hans sybaritiska grepp om konst kom i påskens ”Kunglig grafik”. Här medverkade såväl kungen som Victoria i ett sammanhang där tv aldrig drömt om att placera dem: i Grafikens hus i Mariefred i färd med att skapa egna verk i verkstan. Dom kan annat än att göra korv till jul bara dom får för tv.

Haskel lät dem vara en påminnelse i tiden om gamle kungens stora konstintresse. Det greppet kryddade han som alltid överdådigt elegant och friskt.

Kerstin Hallert