SVT utnyttjade Melodifestivalen

TV

Melodifestivalen är inte

vilket folkkärt evenemang som helst. Det vet allmän-tv också. Men man brydde sig inte om att lyfta fram programmet som spännande tillgång just för att det är svenska folkets absoluta favoritprogram. En tittarstolt tv borde ju ha haft det som en självklarhet. Tv-ledningen har aldrig haft så usla tittarsiffror som i vår dessutom.

Påsk-tv var rena katastrofen, som om det inte räckte med en alltmer urholkad standard på samhälls- och debattprogram och en morgon-tv som stendöd vacklar på rutinens brant.

Ensamt i den europeiska tv-världen struntar svensk morgon-tv i en tidningskrönika. Ingen bryr sig. Tittarna ska inte bry sig om tidningar. Kundorienteringen är usel.

Melodifestivalen som svenskhetens stjärna i tv-världen är emellertid en känd sak. Det har meddelats tv-världen i en stor internationell undersökning av franska Eurodata att svenska tittare redan för ett år sen detroniserade den traditionella höjdaren ”Kalle Ankas jul” till förmån för Melodifestivalen.

Sveriges Television ser Melodifestivalen ur ett helt annat perspektiv, kunde envar konstatera som såg marknadsföringen på företagets nätsida. Tv-ledningen valde att använda programmets stjärnstatus för att ge reklam åt den svenska modellen av digital-tv. Poängen med Melodifestivalen var chansen att se sändningen i två digital-tv-kanaler.

Skamlöst, tv!

Vad är det för tv

i allmänhetens tjänst som utnyttjar tittarsiffrorna för att kränga en modell på digital-tv som publiken inte vill ha sen länge?

Det är heller inte tv som utvecklat modellen. Projektet har vuxit fram på så egenartade grunder att det dömts ut av Statskontoret i en rapport. Det har ursprung och drivkraft hos det utbildningsdepartementet närstående Teracom. Tant Marita är som sina företrädare indragen i ett spel där prestige står på spel gentemot skattebetalarna. Tv ska alltså kränga modellen till publiken istället för att stå på publikens sida gentemot en politisk lobbying. Och tv faller undan. Tv-ledningen och tv-styrelsen begriper inte bättre.

När Melodifestivalen används för att kränga det utdömda och osäljbara lär vi oss att det inte räcker att vara reklamfri för att oberoende ska vara en självklarhet för en tv i allmänhetens tjänst.

Den svenska modellen

på digital-tv har kostat hundratals miljoner till ingen nytta. Inga andra länder vill nämligen ha den.

Det är tv-ledningens ansvar att tjäna publiken på annat vis än att tillsammans med tv-styrelsen förvandla företaget till lekstuga för politiska lobbyintressen.

Det är beklämmande att se företaget falla undan som vilket kommersiellt tv-företag som helst inför sina annonsörer. Dags alltså att bryta tabut att en allmänfinansierad reklamfri tv inte kan vara precis lika ofri som en kommersiell kanal. Att det är så lik förbannat är marknadsföringen från tv:s sida av Melodifestivalen ett exempel på.

Om politiska lobbyintressen anser att svensk tv-kultur ska vara en fråga om att svensk tv-verksamhet ska vara först i världen med senaste tekniken till vilket pris som helst så krävs förstås att vi har en tv stark nog att slå näven i bordet och tala klarspråk med tittarna. Men att tala klarspråk är tabu i det öppna Sverige.

Inte i något enda mediemagasin har det ohyggligt dyrbara digitalmodellfiaskot lyfts fram, trots konsekvenserna för varenda tv-tittare.

Melodifestivalen är inte

till för att marknadsföra en i tv aldrig granskad storsvensk modell för marksänd digital-tv som lilla Sverige först, och fortfarande lika beklämmande ensamt, driver i världen. De stora nationerna har nämligen utvecklat en helt annan standard. Små länder ska förstås dra nytta av de digital-tv-modeller som de stora nationerna har råd att utveckla. Det sker också fast inte i det isolerade Sverige. Annat är det med det kloka Finland där en vital tv också står för ett spännande europeiskt inriktat tv-landskap i tiden.

Har ni lagt märke till pamparnas senaste grepp i debatten? Allt är mediernas fel heter det gång efter annan och mestadels om tv. Snacka går ju. Fast visst måste också tv vara varsam med orden.

Kerstin Hallert