Rå förortsskildring

Medan vi faller

TV

En hyllad fransk ungdomsskildring av Mathieu Kassovitz, en 33-åring som blivit stjärna i hemlandet Frankrike både som skådespelare och regissör.

Hans senaste film som regissör, thrillern ”De blodröda floderna” med Jean Reno, är för övrigt aktuell på svenska biografer sedan några månader tillbaka.

Det här var hans debutfilm bakom kameran. Filmen fick strålande kritik av de flesta, men jag var måttligt imponerad.

Här är några replikskiften:

Öööh! Knulla morsan i rövhålet! Skjut fascistsnutarna! Din syrra är en fitta! Ska vi slåss, eller? Hit med knarket!

Tänk er att tillbringa en och en halv timme med tre ungdomsligister som utan avbrott vrålar liknande uttryck till varandra.

Skildringen av dessa ungdomar med invandrarbakgrund i en av Paris förorter är gjord i grovkornigt svartvitt och prisbelönades i Cannes (regipriset). Men förutom regissörens säkerhet rent formmässigt, och duktiga skådespelare (Vincent Cassel, Hubert Koundé, Saïd Taghmaoui), har jag svårt att se några större kvaliteter i filmen.

För det är inget nytt att ungdomar i förortsgetton kan ha det jävligt. Eller att det finns polisbrutalitet. Som samhällskritisk ”analys” är filmen bra mycket ytligare än till exempel Daniel Fridells likartade ”30:e november”.

Och det är svårt att uppbringa något engagemang för tre huvudpersoner som alla framstår som dårar. (La haine, 1995)

SVT 1 21.30

De djävulska

Klassisk fransk thriller av Henri-Georges Clouzot (1907–1977).

En elak rektor (Paul Meurisse, 1912–1979) på en internatskola håller sig med både fru (Véra Clouzot, 1914–1960) och älskarinna (Simone Signoret, 1921–1985). En dag tröttnar de och mördar honom. Men liket försvinner?

Många är nog mer förtrogna med den betydligt sämre USA-versionen som kom i mitten av 1990-talet, med Sharon Stone, Isabella Adjani och Chazz Palminteri. (Les diaboliques, 1955)

TV 4 0.40

En djävulsk fälla

Orson Welles (1915–1985) sista Hollywoodfilm, en thriller och kärlekshistoria som utspelas i en småstadshåla på gränsen mellan USA och Mexiko.

Efter att blott 26 år gammal ha debuterat med och blivit geniförklarad för ”En sensation”/”Citizen Kane” (1941), lyckades Welles aldrig riktigt leva upp till de förväntningar den filmen skapade. Redan hans andra film ”De magnifika Ambersons” (1942) blev sönderklippt av filmbolaget mot Welles vilja. Och efter det kantades hans karriär av ständiga bråk med de som styrde och ställde i filmbranschen. För att försörja sig ställde Welles upp som skådespelare i andras filmer. Ibland blev det klassiska rollprestationer, som i ”Den tredje mannen” (1949). Emellanåt gjorde han skräpfilmer som ”Casino Royale” (1967), enbart för pengarnas skull.

Många projekt påbörjades, men blev aldrig avslutade. Den här thrillern, där Welles och Charlton Heston spelar två poliser som hamnar i konflikt om både en mordutredning och en kvinna (Janet Leigh), blev färdig. Men långt efter hans död, först för två år sedan visades den version Welles själv föredrog. (Touch of evil, 1958)

TV 3 0.50

Muriels bröllop

Australisk komedi, med allvarlig underton. Toni Collette är lysande som tjejen som drömmer om giftermål och älskar ABBA. Rachel Griffith spelar hennes färgstarka vän. (Muriel’s wedding, 1994)

TV 1000 Cinema 17.10