Dokusåporna billig mjölkko för bolagen

TV

Det här är året när världens största tv-mässa - Natpe - inte klarade den amerikanska

tv-branschens kris efter 11 september. Det var inte längre roligt med tv.

Rader av återbud, från höjdare ned till det muntra fotfolket från landets alla kämpande lokala tv-stationer, följdes av uteblivande från alla glamorösa tv-kändisar som annars förgyllt det veckolånga evenemanget som i snart 40 år stått för en frodig festlig påfyllning av den amerikanska tv-marknadens programförråd. De amerikanska jättarna ville inte synas på mässgolvet alls. De öppnade eget i slutna sviter på hotell. Tomheten ekade i gigantiska

Convention Center i Las Vegas, dominerat av ensamma paviljonger där den globala tv-världen huttrade - europeer, asiater och latinamerikaner som sannerligen inte behövt resa till Las

Vegas för att visa program för varandra. Arrangören Natpe - en ildningsmedveten

organisation i allmännyttans tjänst - gav järnet med ett ambitiöst konferensprogram.

Mässan har alltid satsat på att låta fingertoppskänsliga tv-proffs möta företrädare från universiteten, såväl som årliga utmärkelser åt proffs som utvecklat branschen.

Årets belönade megastjärna, med 37 år bakom sig i rutan, Ted Koppel från legendariska nyhetsmagasinet Nightline, talade mycket riktigt om det som allas hjärtan var fullt av, nämligen 11 september ( "nine-eleven" på tv-språk). För Koppel var dagen en vändpunkt för

amerikansk tv. Hans mångåriga förtvivlan över nivån på alltmer nedskurna nyhetssändningar vändes till stolthet under nationens ödesstund. Plötsligt lyste sändningarna av proffsig toppklass och ett engagemang som ingen bröt för reklam.

Bolagen tog förluster på hundratals miljoner dollar för bolagen. Amerikansk tv-journalistik hade visat lejonklon. Men hur stark är den erövrade positionen när vardagsköret vänder åter?

De pågående väldiga sammanslagningarna på marknaden, uppmuntrat av president Bush, pekar mot ett mardrömslikt tv-landskap befolkat av väldiga dinosaurier, där allt färre bestämmer för allt fler vad som syns i rutan. Ett fåtal giganter slåss om de viktiga direktvägarna till tittaren med de självförsörjande monopolens okänslighet för mindre självständiga producenter. De

ohyggliga kostnader som kolosserna drar på sig kräver pålitligt upptrampade vägar till publiken. Uppkok ur programarkivens forna publiksuccéer är inte bara nostalgivåg efter 11 september, utan speglar tv-landskapet där jättarna givits fria tyglar.

Så undra på att dokusåporna rullar på med nya, allt plågsammare varianter i rutan. Medverkande utsätts för skräckupplevelser och förlorar om de svarar på frågor med höjt blodtryck och puls. Tittarsiffrorna sjunker, men bolagen fortsätter envist, för billigare program

har aldrig gjorts. En ny omgång av "Survivor" ("Robinson") är självfallet under inspelning.

För enda svenska bolaget på mässan, den alltmer internationellt framgångsrika

Robinsonproducenten Strix, är "Farmen" nya stora succén, såld till fransk och tysk tv medan "Baren" såld till Portugal slagit ut Big Brother och nu är på väg till Grekland och Venezuela. Inte minst är Strix i tiden med att via internet aktivera publiken, ett grepp som amerikansk tv ännu inte fattat betydelsen av.

Trots att 11 september fått Natpe att krisa, ville mässan inte diskutera att amerikansk tv arbetar i ett land i krig. Det hjälps inte att president Bush exempelvis uppmanat Hollywoods producenter att stötta det officiella propagandamaskineriet.

Mässan diskuterade hellre internet som nya sättet att skicka tv-program ut i rutan.

Lika intensivt som nånsin i Sverige vill nämligen den mäktiga mobiltelefonlobbyn lägga beslag

på tv:s analoga frekvenser.

Det kriget fick synas.