Extrem- sporter ny trend i vinter-OS

TV

Den direktsända minneshögtiden för Fadime Sahindal i Uppsala domkyrka blev nationell samling tack vare tv. Alla grät vi, antingen vi satt framför tv:n, eller som Victoria i kyrkan. Tv:s politiskt korrekta uppställning krävde inga större uppoffringar precis. Inte förmedlades heller vidden av den verklighet Fadime står för. Var fanns tårarna över alla kvinnor som vårt land varje år tillåter bli ihjälslagna av sina män, oftast efter långvarig tortyr?

Inget medium bär större ansvar för Sverigebilden än tv. Så när tv med naiv isolationism blundar för stora svåra frågor som handlar om oss alla är det lika illa, ja, rentav värre än när regering och riksdag inte engagerar sig för efterlevnad av en lagstiftning som uppenbarligen behöver bli bra mycket tydligare. Samhället behöver den tv som gör det osynliga synligt för miljoner. Fadimes död ska väl ändå inte gå till hävderna som ett av årets politiskt korrekta kändisevenemang i rutan. Det är oroande att ingen tv-chef funnit anledning att gå ut offentligt med en försäkring att Fadimes död handlar om att tv ska ge järnet för en tydligare Sverigebild. Det är sannerligen inte bara invandrarorganisationerna som har anledning bryta sin isolering.

Med sina 17 dagar på raken liknar OS världens längsta Oscarsgala. I varje fall är evenemanget inte längre sport. Sen OS sålde ut sig till tv har tävlingarna anpassat sig efter den amerikanska rutans underhållningsindustri, den sort som i likhet med "Robinson" inte kräver skriven dialog. Det aktade sig tvåan att röra vid under översikterna av vinter-OS genom tiderna, fast det rör alla.

Vinter-OS har alltid varit fartfyllt, men det är längesen det handlade om skidor. Årets OS slår rekord i extrema fartgrenar. Men det handlar inte om att OS står för trender inom vintersporten. OS står för amerikanska tv-trender punkt och slut. De amerikanska tv-bolagen vet vad de vill ha i retur för tv-rättigheterna.

Deras annonsörer vill medverka i sändningar med direktvägar till den mest attraktiva publiken, den under 30. Där är snowboard den nya stora vintersporten.

Utövarnas medelålder är 22 år och deras publik har sen fyra år utvecklat rejält sug efter livsfara i rutan genom den nya kabelkanalen ESPN:s dagliga utbud av extremsporter. Suget är så inbringande att ESPN parallellt med OS sänder sina egna X-treme Games. Det säger en del om den plats i ledet som OS intar i underhållningstv:s extremtrend att åtskilliga deltagare från X-treme Games omedelbart efteråt deltar i OS.

Sveriges fartiga favoriter, storslalom och hockey, har blivit hårdvaluta i extremvärlden sen ESPN höjt deltagarnas internationella marknadsvärde rejält.

Deras insatser har därmed blivit en del av underhållningsindustrins reality shows, den sort där det lönar sig för de medverkande att utsätta sig för livsfara i rutan. Den stora tv-publikens favorit är konståkning, en gren som tv också givit reality show-nivå genom den andra säljbara ingrediensen, mänskligt drama. Det är supernivå på konståkningens tårar, glädje, ilska.

Treans kommande satsning på extremunderhållning, "Fear factor" är i amerikansk originaltappning också en fråga om att utsätta deltagarna för extrema påfrestningar mot betalning till höga tittarsiffror bland män mellan 18-34 år.

Är detta en reaktion på 11 september? Inte heller, trenden fanns innan. Däremot har ingen trott att populariteten för arrangerad livsfara skulle växa sig så stor efter 11 september. Den som får betalt för att torteras i rutan är ju faktiskt en löjlighet med tanke på verklighetens tortyrsamhällen.

Extremtrenden uttrycker snarare populärkulturens urgamla funktion att med sina ständiga upprepningar söva och dämpa verklig ångest. Som den som bara växt bland annonsörernas favoriter efter 11 september.

Undra på att OS ändrat karaktär.