Björn Hellberg - en virtuos i OS-studion

TV

Min OS-hjälte Björn Hellberg tar guld vareviga dag. Hans profil är lika anspråkslös som han - med Ingvar Oldsberg - står för en av svensk tv-historias största publiksuccéer - "På spåret". Nu är han stående virtuos i OS-studion, drömmen för en sportredaktion som ska fylla tiden mellan tävlingarna. Björn Hellberg med jordnära fakta och fingertoppskänslig bildning är ett pedagogiskt superproffs på ett Mount Everest av roligt vetande. På var sin sida om honom har tv-sporten placerat två brudar. Är de utvalda med samma omsorg som OS-studion byggts till ett under av genomtänkt scenografisk elegans? Knappast. Inte möter vi proffs som fd OS-tävlande damer som sparringpartners åt proffset Hellberg.

Tv-sporten tolkar inte företagets jämställdhetslagstiftning utifrån omsorg om själva nivån på brudarna. Här gäller kort och gott fler brudar i rutan. Man kanske rentav är stolt över kursen: två brudar för en Hellberg.

BBC-serien "Kärlek i ett kallt klimat" i tre delar har visats på utmärkt tid i ettan lördagar, som omväxling i OS-sändningarna. Det är då ingen höjdare fördenskull. Det fesljumma mischmasch som knåpats ihop suddar ut den gnistrande desperationen hos bästsäljaren Nancy Mitford (1904-1973) som för 50 år sen slog igenom med blodig satir på sin blåblodiga berömda superbrittiska monsterfamilj. Hon ställde släktens självgoda isolering på vischan mot ett romantiserat haussande av storstadslivet i Paris och kryddade anrättningen med ett ständigt hånande av amerikaner. Nancys isande släktmonster förvandlar serien till ett uppbåd excentriska raringar. Men visst finns pärlor tack vare lysande skådisar. Här är inte minst Anthony Andrews som slipprig gammelonkel trevande efter flicklår under middagsbordet. Jovisst, samme Andrews som spelade ung ädling i 80-talets grandiosa nostalgiporträtt av samma överklassepok i serien "En förlorad värld". Serien missar att Nancy Mitfords överklassmiljö inte har något försonande över sig.

Där spenderade inga föräldrar ett öre på att sätta flickor i skola. Med sin ständigt felstavande penna attackerar hon frånvaron av allt ansvar för hennes möjligheter i livet med en passion vi känner igen från invandrarflickorna som berättar i tv om skolans betydelse för deras framtid. När serien låter Nancys eget liv och kärlek skymta bakom huvudpersonen Linda, har alldeles för mycket tid gått åt för att påminna om raddan av skandalösa äkta män som gjorde kändisar av hennes systrar.

Varför blundar SVT för att BBC kan vara riktigt motbjudande ytlig?

Riktigt usel sändningstid har däremot alldeles orättvist drabbat familjeserien "Star Trek". När serien nyligen flyttades från halv sju på söndagkvällen i tvåan till halv elva presenterades detta som ren tittarservice. Flytten gjordes för att seriens nya omgång inte skulle brytas under OS.

Men den olycksbådande tystnaden om hur det blir efter OS har visat sig befogad. "Star Trek" ska nämligen ligga kvar på en tid omöjlig för alla som tidigt måndag morgon ska till skolan eller jobbet. Det i sin tur betyder sjunkande tittarsiffror för serien. Så kan tv-ledningen spola en klassiker som sen 50-talet stått i humanismens tjänst. Under hela 90-talet har "Star Trek" med Deep Space Nine uppmärksammat vår tids politiska konflikter.

Rymdskeppet som cirklar runt en planet förödd av krig uppehåller sig vid frågan varför invånare av annan religion förföljs och dödas och hur uppbyggnaden ska ske efter så många etniska konflikter - det handlar med andra ord om ett annat sätt att belysa 90-talets stora helvete, krigen på Balkan.

Serien vänder sig nämligen till en skärpt och uppmärksam publik.