Nu är det svårare att bli en "Popstar"

Castingen inför hösten har börjat

1 av 2 | Foto: ANNA CLARÉN
GICK VIDARE Andréas Jonsson från Överlida tillbringade natten utanför castingplatsen för att vara säker på att få sjunga först. - Jag har inte sovit en blund, säger Andréas.
TV

GÖTEBORG

I går var det avspark för castingen av höstens "Popstars" i Göteborg.

Stämningen var på topp, men kampen är hårdare än någonsin.

Både för de tävlande och för programmet.

Runt 100 ungdomar var på plats när Kanal 5 och Sony Music gav sig ut på jakt efter ett nytt svenskt popunder. Ljudnivån var hög och de tävlande klappade takten och busvisslade åt varandra.

- Alla har en sån positiv inställning. När jag kom i morse klockan åtta var det redan sång och dans överallt och alla verkade ha blivit jättekompisar, säger Christine Meltzer som ska vara programledare för höstens "Popstars".

Tittarna avgör

Men konkurrensen är benhård då det bara är en person som ska plockas ut. Vem som ska vinna kommer slutligen att avgöras av tittarna, men än så länge är det juryn som bestämmer. Och de vet vad de letar efter.

- Någon med karaktär, närvaro och personlighet. Vinnaren behöver absolut inte ha en färdigskolad röst. Vi vill ha en artist som berör, säger Zanna Hultén som är jurymedlem och rösttränare för "Popstars" för andra gången.

20 personer väljs ut

Uttagningar kommer även äga rum i Malmö och Stockholm. Till slut kommer runt 20 personer väljas ut och fortsätta tävla mot varandra under hela hösten.

Bitvis kommer serien att sändas dagligen.

- Testerna kommer att bli hårdare ju färre de tävlande blir. Mer kan jag inte säga. Det är mycket hemlighetsmakeri i år eftersom det är fler kanaler som kommer med liknande serier, säger Jennifer McShane, presschef på Kanal 5.

"Starkt varumärke"

Men trots att både SVT och TV 3 kommer med liknande serier oroar hon sig inte för "Popstars" tittarsiffror.

- Vi har originalformatet och det räcker ganska långt. "Popstars" är ett starkt varumärke.

Karolina Fjällborg