Kris för nya supersåpan

Pengabrist hotar stoppa "United stars of Europe"

1 av 3 | Foto: ULF HÖJER
SKULLE SES AV 100 MILJONER TITTARE Det var tänkt att MTV-profilen Ulrika Eriksson skulle axla programledarrollen i storsatsningen "United stars of Europe". Men nu ser det ut att gå i stöpet - det saknas pengar.
TV

Storsatsningen "United stars of Europe" går med största sannolikhet i stöpet.

Orsak: det fattas pengar.

- Det är ytterst beklagligt att det tagit den här vändningen, säger SVT Fiktions presschef Jan-Erik Westman.

I går eftermiddag avblåstes arbetet på Nordisk film som ska producera supersåpan "United stars of Europe". Enligt uppgifter till Aftonbladet bottnar det i finansieringsproblem.

Trigger Media, som har upphovsrätten till såpan, har inte lyckats skrapa ihop den nödvändiga finansieringen till projektet.

– Det är långt ifrån sanningen. Vi håller på att förhandla med Nordisk film om produktionen. Problemen ligger hos dem, säger Martin Gisselman, vd på Trigger Media.

Sponsorer saknas

– Det är absurt. Trigger Media har inte kommit upp med en betydande del sponsorpengar. Det är det som är problemet, säger Nicola Söderlund, vd på Nordisk film.

Företaget underkände finansieringen i går eftermiddag och enligt både Nordisk film och SVT har Trigger Media tid på sig till klockan 12 i dag att komma med nya finansieringsförslag.

Men varken Nordisk film eller SVT, som har den svenska visningsrätten, är särskilt hoppfulla om att såpan ska kunna sändas.

– Det är i stort sett klart att det går i stöpet.

Man kan lugnt säga att det 30-talet anställda som

jobbar med produktionen hos oss ligger illa till, säger Nicola Söderlund.

–Vi bekymrar oss så klart för att våra tittare kanske inte kommer få se United stars of Europe. Det är ju en bra programidé. Dessutom är det tråkigt för dem som planerat att åka till castingen men inte har något att hämta, säger SVT Fiktions presschef, Jan-Erik Westman.

Sändas i 14 länder

De svenska tittarna är dock inte ensamma.

Man har räknat med att 100 miljoner tittare runt om i Europa skulle kunna följa såpan som går ut på att sätta ihop två popband. Under tolv avsnitt var det tänkt att tv-publiken skulle få följa de tio medlemmarnas väg till framgång och berömmelse.

14 länder, inklusive Sverige, var i går klara för att få sända såpan. Om projektet trots allt sjösätts är första castingdagen inplanerad i Göteborg på lördag då det också var tänkt att avslöja namnet på det skivbolag som ska producera vinnarna.

United stars of Europe är Trigger Medias första produktion. Dessutom en av de allra största som producerats i Sverige. Hur mycket pengar produktionen kostar ville inga parter gå in på i går.

Kajsa Hallberg