Danska tv-succén är guld värd - för Scania

TV

Danska tv-serien "Mordkommissionen" drar miljonpublik varje vecka.

Det är guld värt i reklam för svenska Scania.

Deckarnas mobila kontor dras nämligen av en Scanialastbil.

BRA REKLAM När tv-poliserna i "Mordkommissionen" löser sina fall i Danmark åker de runt i en lastbil från Scania. Det ger svenska biltillverkaren bra reklam. "Det är inte så vanligt att vi gör så här, men det händer någon gång då och då", säger Gunnar Boman på Scania.
Foto: DR/TV 4
BRA REKLAM När tv-poliserna i "Mordkommissionen" löser sina fall i Danmark åker de runt i en lastbil från Scania. Det ger svenska biltillverkaren bra reklam. "Det är inte så vanligt att vi gör så här, men det händer någon gång då och då", säger Gunnar Boman på Scania.

Inför inspelningarna av "Mordkommissionen" behövdes ett fordon för att dra kriminalarnas flyttbara kontor. Dansk tv tog kontakt med Scania som genast ställde upp med en bil.

Under 18 månader fanns den tillgänglig på inspelningsplatserna. Lastbilen är med i så gott som varenda avsnitt.

"Inte så vanligt"

- Det är inte så vanligt att vi gör så här, det händer någon gång då och då. Men det har gett bra uppmärksamhet, säger Gunnar Boman, pressansvarig på Scania.

- Det är alltid svårt att mäta hur mycket det är värt att ha med sånt här i tv. Men sedan serien sålts till Sverige och Norge så har det spridits på tre marknader.

Sköt till pengar

Utöver att Scania lånade ut ett fordon fick de även skjuta till en mindre summa pengar till dansk tv.

- Det finns en uppgörelse mellan dansk tv och Scania i Danmark att inte offentliggöra den summan. Men det är en sexsiffrig summa och inget miljonbelopp, säger Boman.

Efter inspelningarna fick Scania tillbaka lastbilen. Den ska nu säljas som ett demofordon på marknaden.

Carrie Söderberg