Wow-faktorn har erövrat tv-världen

TV

Tv-mässan Mip-Com med sina 10 000 deltagare en oktobervecka i Cannes är en säker mätare på tillståndet i den globala tv-byn. Blotta ordet annonsintäkter utlöser svåra konvulsioner. Tyska tv-marknaden, den största i Europa, behöver syrgas efter kraschen för mediemogulen Kirchs imperium. Det tyska distributionsföretaget i underhållnings- och actionbranschen, Betafilm, med fantastiska intäkter bland annat från rätten att sälja Pippi Långstrump hasar fram medelst ålning med idel nytt folk i toppen. Också nu är Sverige räddningen. Actionprofilerade Betafilm lanserade som höstens projekt distributionen av Peter Löfgrens och Folke Rydéns dokumentär om Yassir Arafat (visat för svensk publik genom

SVT:s "Dokument utifrån" i maj). Det är en profil så ny för Betafilm att frågan är om köparna hinner med.

De amerikanska tv-bolagen i sin tur har öppnat upp för tv-idéer från Europa rejält. Tv på amerikanska är inte längre serier, komedier och nyheter. En ny syn på underhållningen har brutit igenom med brittiska "Vem vill bli miljonär". Receptet att ersätta stjärnor med vanligt folk utan skrivna manus ger lätt sken av en tv som blivit "vanligare". I själva verket är

den nya underhållningen en strängt reglerad praktbalett med exakt samma utformning av varenda sekund var programmen än visas som del av villkoren för köparna för tv-bolagen. Kung Sol i Versailles slår inte den etikettsimperialism som styr folklighetens salonger i rutan.

Bakom revolutionen står David Liddiment. Han lanserade "Vem vill bli miljonär" som i 120 länder idag profilerar vad som utvecklats till tv-världens största succé. Lågmälde Liddiment själv ser ut som en student. Mässan kommer i gungning vid beskedet att dessutom tänker kungen över det globala tv-landskapet abdikera.

-Jag har inte mitt liv till att en enda dag till pressas av dagliga tittarsiffror antingen de går upp eller ned, som han säger till mig.

I fem års tid har han med den store förförarens passion för risker väckt publiken för vad han kallar "wow"-faktorn, eller hur man får publiken att vilja ha mer och mer av program som bygger på skickligheten i kittlandet av de nya tävlingsdramernas inre g-punkt. Liddiment tror inte en sekund att framgångarna betyder att amerikansk tv-kultur är på väg att erövras av europeiska kittlingar.

-Amerikanernas tv-skicklighet tv garanterar att europeiska ideer ses som vitaminer för egen utveckling, säger han.

Må vara att distributionsbolaget Fremantle lagt beslag på de flesta rättigheterna inom de nya tävlingsprogrammen som brukar kallas reality-tv. Samtidigt finns inget monopol på de nya idéerna.

Croisetten pryds av banderollen för Stenbecksägda succén produktionsbolaget Strix. Bolaget fortsätter framgångarna med "Robinson" med otaliga avknoppningar i tävlings- och dokusåpagenren, som säljs över hela världen från Sydamerika till forna östblocket (inklusive Ryssland där tittarsiffrorna skåpar ut Putin i tv på sin födelsedag). Den stora ryska

revolutionen är programmen där vanligt folk inte bara syns utan får ett nytt liv som kändisar.

Trenden är att gå allt längre ned i åldrarna med genren. Ett bolag har gjort "Robinson" för enbart elvaåriga grabbar för att testa sanningen i nobelpristagaren William Goldings bok

"Flugornas herre". En ny talangjakt - inköpt av svensk tv - går ut på nya grepp om manligheten. Killar tävlar i vem som är sexigaste stripparen.

För Liddiment är framtiden för reality-tv en fråga för beslutsfattarna inom tv. En annan sak är tv:s betydelse för ett lands kulturnivå, tillägger han.

-Och, säger han strängt, i den frågan ska allmän-tv inte komma med något monopol.

Kerstin Hallert