"Dr Phil" hetast av alla på tv-mässan

TV

Ska krisen i tv-branschen aldrig ta slut? Årliga tv-mässan Natpe fyller 40 år, med ett mässgolv som en förfrusen åker för resterna efter tv-industrins stora sammanslagningar, under usla tider för annonsmarknaden. Natpe, den icke-vinstdrivna samarbetsorganisationen för amerikanska tv-producenter, var roligare att besöka när det myllrade av små och stora bolag, influgna kändisar och tiotusentals köpare från amerikanska bondvischan, blandade med storögda besökare från Europa, Asien och Latinamerika. Inget ändrar dock att Natpe, med sina stenhårda debatter om trenderna, är årets sexigaste tv-evenemang, i varenda detalj darrande av den passionerade energi som är den proffsiga tv-världens särart.

Amerikansk tv är inte längre världsledande, medan icke-amerikanerna med påfund som "Robinson" och "Vem vill bli miljonär" har trängt in i vartenda amerikanskt hem. De mäktiga bolagen har snabbt hakat på för att amerikanisera genrerna. De finns på Natpe men ställer inte ut på mässan i protest mot dyra kvadratmetrar som inte är tillgängliga dygnet om.

De stora grabbarna hyr hela våningsplan på enskilda hotell.

Bara ett enda svenskt tv-bolag finns på mässgolvet, unga tuffa Strix television, med världsberömd dynamik i greppet om genrerna som revolutionerat amerikanska tv-världen. Genombrottet, relationsinriktade "Robinson", är visserligen fortfarande en pålitlig tittarsuccé i USA som "Survivor". Men Strix sätter nu relationerna på sparlåga för nya dokuserien, elit- och sportshowen "Camp Molloy", inspelad i actionladdad australisk vildmark (kommer i mars i TV 4).

Här kommer erfarenheterna, från tiden som konsult åt amerikansk tv i arbetet på "Survivor" väl till pass. Ansvarige Matts Olsson i Strixbåset ser lycklig ut. - Amerikaner är SJUKT begåvade, formulerar han sig på "Värsta språket"-svenska.

Framför allt har verklighets-tv tiden för sig med tanke på priset för ett enda avsnitt av en traditionell tv-serie som "Vänner": tio miljoner dollar. Åtta miljoner dollar per avsnitt av "Vita Huset". Verklighets-tv, om än aldrig så hårt redigerad, kostar en ynkans halv miljon dollar avsnittet.

Andra tecken på en tv-bransch utan pengar är fler och fler pratshower.

Annonsörerna lusläser tittarstatistiken och alla vet att de stora etablerade bolagen ABC, CBS, NBC hela tiden förlorar publik till kabelnätens många nischkanaler utan ständiga reklamavbrott. Framför allt ändrar kvinnorna sina tv-vanor. I årtionden har pratshower haft sin givna plats på eftermiddagen, men nu har kvinnorna annat för sig. Riktigt akut blir krisen när monumentet Oprah Winfrey pensionerar sig om två år.

De namn som lanseras i hennes ställe är för en svensk, tänkvärt nog, inte den minsta satsning på unga glassiga ansikten. Den stenhårda amerikanska tv-världen aktar sig för den så kallade föryngring som utarmar mer än den berikar, känd från exempelvis Sveriges Television. Oprahs skyddsling och utsedde efterträdare psykologen Phil McGraw - Dr Phil - är medelålders och mer rundhyllt än Lasse Kronér. Hans nya show (kan ses i fyran) är en plötslig succé, som gör Phil till mässans hetaste namn, hur föga han än har av den säljande sexigheten i Oprahs robusta energi. Mässans andra nya heta namn med egen pratshow är också rejält medelålders, inte ens amerikan och därtill öppet cancersjuk: brittiska Sharon Osbourne, lanserad genom den nu (också i fyran) sända dokusåpan "Familjen Osbourne" från MTV. Även nerbantade Fergie, känd från brittiska kungahuset, är varken ung eller glassig men klassad som närhetsskapande.

Själva livet är grejen.