Svensk tv får ingen chans på MIP-mässan

TV

Irakkrigets mest glamorösa offer är MIP-tv, den mest globala av tv-mässor, och det just när mässan skulle fira sina 40 år. Sorgflor över mässan istället för galafyrverkeri över Croisetten. Inget gigantiskt champagneparty som skulle bli de guldkantade hotellens tack för alla år med tv-branschens fetaste plånböcker.

Franske kulturministern som alltid inviger mässan ställde in. Mässans absoluta stöttepelare, de amerikanska tv-bolagen, var nära nervöst sammanbrott över att vara i Frankrike överhuvud. På kort varsel på order från New York och Los Angeles ställde de amerikanska bolagen in sedvanliga arrangemang på de stora hotellen, ett iskallt drag från avgrunden ur klyftan mellan den engelsktalande och franskspråkiga delen av mässan. Inga försonande kändisar glittrade över deltagarna från 128 länder. Åtskilliga bolag i Sydamerika gav återbud av rädsla för att smittas med virus av tv-folk från Fjärran Östern.

Absolut utan rädsla var köparna från Mellanöstern. Inte ett återbud till en mässa som numera inte

bara köper och säljer program, utan också programideer, de så kallade formaten, som bara vuxit i takt med framväxten av reality shows ("Expedition: Robinson", "Big Brother") och tävlingsprogram.

Man kunde tro att Sveriges Television efter 40 år med mässan nu äntligen var inriktad på att ge järnet med svenska kvalitetsgrepp om tv från formaten ("På spåret" exempelvis) till program, prisbelönta eller ej. Jag trodde det när jag såg att företaget firade mässan från tidernas mest eleganta och strategiskt belägna stånd. Men allt var sig likt, från vänligheten till särarten att allt synliggörande av Sverige inte får kosta.

Till skillnad från andra bolag inte ett enda evenemang för att väcka uppmärksamhet. Inte minsta PR-party. Inga särskilda visningar. Detta trots att Sveriges Television i år har som nyhet att också sälja program från fyran. Denna dumskallarnas sammansvärjning kan inte fortsätta. Försäljning av samtliga svenska program oavsett tv-bolag måste överföras till en fristående aktiv samarbetsgrupp med proffsig inriktning på inköpare både på och bortom mässorna. Modellen ger nämligen omedelbart resultat. Det vet France Television Internationale som den vägen ökat andelen franska program i exempelvis svenska rutan de senaste åren högst väsentligt.

Nye nöjeschefen på Sveriges Television, Hans Rosenfeldt, är på sitt allra första Mip-tv. Först 2004 får underhållningen hans profil. I höst går absolut sista omgången av "Expedition: Robinson". De nya vägarna inom verklighetssåpan med kontakt med medier och det övernaturliga tror han inte på.

Rosenfeldt letar efter idéer (så kallade format) för fler satirprogram.

Han vill ha in mer vardagshumor och humorpaneler till höga krav på manusförfattarna. Och de finns: Rosenfeldt såg till att både de - och han själv - skapade publiksuccén "Parlamentet" i fyran. Mässans smultronställen är för honom de små unga, tuffa, fristående bolagen där fräckhet i greppen kombineras med sinne för allmän-tv:s särart. Favoriterna är föga förvånande blixtsnabba britter och vågade holländare.

-Underhållning med sketcher är nog ingenting för mig, säger han.

Till sin hjälp har Rosenfeldt också den formidabla institution som stavas utvecklingsavdelningen på Sveriges Television, ett oslagbart instrument för att nosa upp nya svenska begåvningar.

-Jag har köpt program här i 30 år, säger Eugen Plym Forsell, naturprogrammens elegante doldis, med en ny Attenborough i tio avsnitt om däggdjuren i höst. Tv-världens hetaste namn är annars Dr Phil.

Tacka fyrans Svante Stockselius för att vi kan se honom varje eftermiddag i Sverige. Han säger att jag absolut inte får skriva att Dr Phil får bättre sändningstid i sommar.

Kerstin Hallert