Röstfusk i ”Fame factory”

Telefonnumret ligger ute på falsk annons

TV

TV 3 har drabbats av ytterligare en röstningsskandal.

En av Fame Factory-deltagarnas telefonröst-nummer har kopplats till en falsk annons på internet.

- Jag blir så arg för jag vill inte bli förknippad med något fusk, säger deltagaren Dennis Radoicic.

jag blir så arg Dennis Radoicic är upprörd över att hans telefonnummer i finalomröstningen lagts ut på nätet. - Jag vill inte bli förknippad med något fusk, säger han.
Foto: bobbo lauhage
jag blir så arg Dennis Radoicic är upprörd över att hans telefonnummer i finalomröstningen lagts ut på nätet. - Jag vill inte bli förknippad med något fusk, säger han.

Aftonbladet kan nu avslöja ytterligare fusk med en deltagaromröstning på tv 3.

På musiksajten instrument-online.nu finns en annons där någon ger sig ut för att sälja musikdelar till ovanligt lågt pris.

I stället visar det sig att när man ringer lägger man en röst på att Fame Factory-deltagaren Dennis Radoicic, 24., ska få den sista finalplatsen.

- Jag vill inte bli förknippad med någon skit och skulle aldrig göra så här eftersom jag vet att det kommer fram. Jag vill tävla på samma villkor som alla andra och enligt resultatet på Aftonbladets hemsida leder ju jag.

Varför denna annons då?

- Antingen är det någon som vill sätta dit mig eller så är det någon som vill rösta fram mig till finalen. Hur som helst blir det bara fel. Och tyvärr är det säkert inte den enda annons som finns på internet.

Calle Jansson, programchef på TV 3, säger att det inte är lätt att komma åt den här typen av fusk.

Ett annat av TV 3:s program drabbades av en liknande händelse för några år sedan.

"Felaktig bild"

- Vi har otroligt svårt att se till de kampanjer som bedrivs av deltagare i den här typen av omröstningar. Nu har vi kontaktat den sajtansvarige för att ta bort annonsen, säger Calle Jansson.

Han menar att den här typen av röster omfattar en sån liten del av hela omröstningen att det inte påverkar slutresultatet.

- Det som är trist är att det kan ge en felaktig bild av den drabbade, i det här fallet Dennis.

På sajten säger man sig ha ungefär 200 besökare per dygn.

Maria K Broman , maria.ki.broman@aftonbladet.se