Tittarna flyr repriserna

Unik undersökning i Aftonbladet: Vi ser nära 25 procent mindre på tv under sommaren

1 av 3
gamla trotjänare Lagom till sommaren plockar tv-bolagen fram serierna som allt färre vill se, bland andra Miami Vice.
TV

Nu tar repriserna över svensk tv.

Och svenska folket gör tummen ner.

Aftonbladets unika undersökning visar att vi varje dag tittar nära 25 procent mindre på tv under sommaren.

Repriser, repriser och åter repriser.

När svensk tv tar sommarlov blir tv-tablån en ren dejá vu-upplevelse.

För vi har sett programmen förut.

Under november 2001 visades i snitt 13 timmar nya svenskproducerade program per dag - exklusive nyheter - i de fem stora tv-kanalerna.

I juni samma år var motsvarande siffra fyra timmar.

Samtidigt som filmbolagen väljer att lägga sina stora premiärer på sommaren och kvällspressen säljer stora upplagor då folk har semester och extra tid att ägna sig åt avkoppling - då väljer alltså tv-kanalerna att slå igen verksamheten.

Vilket givetvis ger utslag i tv-tittandet.

Aftonbladet har med hjälp av statistik från publikmätningsföretaget MMS granskat svenska folkets tv-vanor under sommarmånaderna.

Undersökningen visar ett kraftigt underkännande av tv-utbudet.

Fyraårig trend

De fem största kanalerna tappar stort under sommaren.

I juli förra året minskade den tid publiken ägnade åt SVT 2 med nära 40 procent jämfört med tittartidssnittet för 2002. Motsvarande siffra för SVT 1 var minus 26 procent och TV4 rasade med drygt 32 procent.

Trenden har hållit i sig de senaste fyra åren. Under juni, juli och augusti tittar vi 23 procent mindre per dag på de fem stora kanalerna jämfört med övriga året. Det innebär ungefär en halvtimme mindre tv om dagen under sommaren för genomsnittssvensken.

Och varken regnigt väder eller tillfälliga sommarhöjare som fotbolls-VM och OS tycks förändra läget. Överflödet av repriser är en av de viktigaste orsakerna till tappet.

Thomas Nilsson, planeringschef på SVT, uppskattar att cirka 80 procent av utbudet utgörs av repriser under sommarmånaderna - om man räknar bort nyhetsprogram.

Hans kollega Malte Andreasson på TV4 säger att proportionerna har varit ungefär lika på Fyran.

Lika hög licens

- Tittandet ser annorlunda ut på sommaren. Jag har svårt att se hur ett nyproducerat svenskt drama skulle nå den stora publiken på sommaren, säger Thomas Nilsson.

Men tv-licencen är ju lika hög på sommaren som resten av året?

- Vi tittar på vad som i första hand efterfrågas under sommarmånaderna. Det handlar om daglig nyhetsutgivning men även om debatt- och diskussionsprogram som fortsätter att visas på sommaren.

Kommersiella TV4 förklarar bristen på nysatsningar med att tv-annonseringen sjunker kraftigt under sommaren. Men i år inför kanalen en ny taktik för att bromsa tappet.

- Vi gör inte sommaruppehåll för våra prime time-serier som "Boston Public" och "Boomtown". Vi sänder även nya avsnitt av "Småstjärnorna" och nya program som "Hundjobb" och "Skärgårdstugg", säger Malte Andreasson.

Så mycket drar kanalerna ner på de egna programmen

Minskningen i minuter – kanal för kanal

Så mycket mindre tittade vi jämfört med månadssnittet för helåret (2002)

Så mycket drar kanalerna ner på egna programmen

Sända nya svenskproducerade program typmånaden juni och juli.

Klas Lindberg, Dan Panas