Tittarna flyr efter SVT:s förändringar

A-ekonomi är den stora förloraren i nya nyhetstimmen

TV

Tittarna flyr SVT:s nyhetstimme.

Efter den kritiserade omgörningen byter hälften av tittarna kanal efter "Aktuellt".

- Vi måste vara på vår vakt, säger SVT:s samhällschef Johan Lindén.

"INTE AKTUELLT ATT ÅTERGÅ" Trots Aftonbladets alarmerande statistik tänker inte SVT återgå till det tidigare formatet på nyhetstimmen. Samhällschefen Johan Lindén (bilden) säger att man alltid tappar tittare när man förändrar i folks vardagsrum.
Foto: CARL-JOHAN SÖDER/SVT
"INTE AKTUELLT ATT ÅTERGÅ" Trots Aftonbladets alarmerande statistik tänker inte SVT återgå till det tidigare formatet på nyhetstimmen. Samhällschefen Johan Lindén (bilden) säger att man alltid tappar tittare när man förändrar i folks vardagsrum.

I januari i år tog SVT bort nyhetstimmen i SVT2.

Man delade upp den i två delar och la in ett nöjes- och kulturblock efter Aktuellt mellan 21.30 och 22.00, följt av Sportnytt, regionala nyheter och A-ekonomi.

Omedelbar kritik

Kritiken blev omedelbar. Såväl bland de berörda redaktionerna som bland tv-tittarna.

Men SVT stod på sig, och sa att det på sikt skulle gynna hela kanalen som förlorat många tittare.

Nu har Aftonbladet tagit fram siffror sedan omgörningen i januari till och med juni och jämfört med samma period förra året.

Aktuellt ökar

Aktuellt-sändningens tittarsiffror har ökat med 8,5 procent tittare medan Sportnytt tappat 23 procent och de regionala nyheterna 28 procent. Men den stora förloraren är A-ekonomi som har förlorat så mycket som 54 procent av sina tittare.

- Vi visste om att vi skulle förlora tittare, säger Bengt Nordström, publikanalytiker på SVT.

Han säger att man nu ska se över de enskilda programmen.

- Även en del av mellanprogrammen måste vässas till, säger han.

På ABC-redaktionen (Stockholms regionala nyheter) säger tf redaktionschefen Ulf Karlsson:

"Jättetråkigt"

- Det är jättetråkigt att vi förlorat så många tittare. Nu ligger vi så sent på kvällen att många lagt sig.

Samtidigt kan man se att TV4:s Nyheterna som sänder klockan 22.00 ökat med 9 procent.

- Det är naturligtvis glädjande när siffrorna går åt det hållet, säger Magnus Janson, informationschef på TV4. Förhoppningsvis är det ett bevis att den nyhetsprofil som TV4 har faller publiken i smaken.

"Större än TV4"

SVT:s samhällschef Johan Lindén säger att man alltid tappar tittare när man förändrar i folks vardagsrum:

- Så var det när vi gjorde om SVT1 och bytte plats på Aktuellt och Rapport också. I dag är vi större än TV4.

Kan ni tänka er att återgå till hur det var tidigare?

- Det är inte aktuellt.

Så har det gått för nyhetstimmen - här är Aftonbladets unika statistik

Maria K Broman