ZTV storsatsar på unga tittare

1 av 2
väljer bland 15 tjejer Här är mannen som ska vinna tv-kriget åt ZTV. Kanalen har köpt in en egen dejtingshow som ett direkt svar på Femmans nya serie "Bachelor" i höst.
TV

ZTV tar upp kampen om de unga tv-tittarna.

I sommar har kanalens tittarsiffror ökat markant jämfört med förra året.

Nu storsatsar man på en rad nya program som ska locka fler unga tittare från värsta konkurrenten Kanal 5.

ZTV har under sommaren nått rekordsiffror i antalet tittare i åldern 15-34 år.

Kanalens vd Mikael Porseryd säger att närmare 50 procent fler unga tittare tillkommit under tio veckor i sommar jämfört med samma period förra året.

- Vi har haft svensk underhållning, sitcoms, musik och filmer. Det verkar vara en mix som lönat sig, säger han.

De ökande tittarsiffrorna har nu gjort att man lägger i högsta växeln i kampen att både behålla och få fler unga att välja ZTV.

- Vi kommer inte i kapp Kanal 5:s alla målgrupper, men ambitionen är helt klart att locka över deras unga tittare, säger Mikael Porseryd.

Succé i USA

I satsningen ingår en rad nya programinköp. En del av dem kommer endast att sändas i ZTV - till skillnad från många av dagens serier som samsänds med TV 3.

Som Aftonbladet berättade i torsdag satsar ZTV på den egenproducerade dokusåpan "På riktigt" med Johan Wiman som programledare för att konkurrera med "Masterplan" i Kanal 5.

Nu kan Aftonbladet dessutom avslöja nästa vapen i slaget med konkurrenten Kanal 5:

Det amerikanska dejtingprogrammet "For love or for money" som blivit en massiv tittarsuccé i USA.

Handlingen är snarlik Kanal 5:s "Bachelor" där en man ska dejta och slutligen välja ut en av femton kvinnor att gifta sig med.

Men vad mannen inte vet här är att den utvalda kvinnan sedan får välja mellan honom eller att bli en miljon dollar rikare.

Erbjuds pengar

- Kvinnorna vet att de kan välja pengarna hela tiden men mannen har ingen aning förrän i sista programmet. Det är en otrolig häftig twist som ställer allt på sin spets, säger Mikael Porseryd.

Programmet börjar sändas i september.

Ytterligare ett inköp är det amerikanska hiphopdramat "Platinum". Handlingen kretsar kring två bröder, deras independentbolag och den ständiga kampen mot de stora skivbolagen.

Så mycket har kanalerna växt

Hanna Nilsson