Uppgörelser mor/döttrar

TV
Liv Ullmann och Ingrid Bergman.
Foto: PERSONAFILM
Liv Ullmann och Ingrid Bergman.

Höstsonaten

Ingmar Bergmans gripande drama om en mor ( Ingrid Bergman, 1915-1982) och hennes uppgörelser med döttrarna ( Liv Ullmann, Lena Nyman).

Mamman är en framgångsrik konsertpianist som alltid har satt karriären framför barnen.

Det blir många uppslitande möten, mycket kärlek och hat, som vanligt suveränt gestaltat av en lysande ensemble.

Fast regissören själv är inte särskilt nöjd med filmen. I boken "Bilder" skriver han:

"En fransk kritiker skrev skarpsynt att "Bergman har med "Höstsonaten" gjort en Bergman-film". Det är bra formulerat men tråkigt. För mig, alltså.

Det är alltså dags att se sig i spegeln och fråga: Hur är det egentligen fatt, har Bergman börjat göra Bergman-filmer? Jag tycker nog att "Höstsonaten" är ett tråkigt exempel."

Detta blev också Ingrid Bergmans allra sista långfilm.

Samarbetet mellan henne och regissören var fyllt av konflikter. Han skriver om det i "Bilder":

"Själva inspelningen blev ansträngande. Med Ingrid Bergman hade jag inte vad man menar med samarbetssvårigheter. Det var snarare en slags språkförbistring i djupare bemärkelse. Redan första dagen när vi läste tillsammans i repetitionsstudion upptäckte jag att hon hade övat in hela sin roll framför spegeln med tonfall och gester. Det stod klart att hon hade en annan approach till sin yrkesutövning än vi andra. Hon var kvar i 40-talet.

Jag tror hon ägde något snillrikt, egendomligt inrättat datasystem. Trots att hennes mottagningsmekanismer för regi inte satt på de ställen där man är van vid att de ska sitta - och där de ska sitta - måste hon på något vis ha varit mottaglig för impulser från en och annan regissör. Man ser ju att hon är utomordentligt bra i åtskilliga amerikanska filmer. Hos Hitchcock är hon till exempel alltid storartad. Honom avskydde hon. Jag tror att han aldrig generade sig för att vara respektlös och en smula arrogant, vilket naturligtvis var precis det rätta sättet att få henne att lyssna." (1978)

SVT 2 21.15

De missanpassade

Drama av John Huston (1906- 1987). En rätt tunn intrig trots att självaste Arthur Miller skrev manus. En film som försöker krossa myter kring "den amerikanska drömmen", Vilda Västern och mansroller. Klart bäst är skådespeleriet av filmens två stjärnor Clark Gable (1901-1960) och Marilyn Monroe (1926-1962), som båda här gjorde sina sista roller. (The Misfits, 1961)SVT 1 0.50

Brittisk sagofilm om hjälten som blivit förutspådd att ta över tronen i ett konungarike. Känns lite mossig i dag, men Ray Harryhausens effekter var bra för sin tid och Bernard Herrmanns (1911-1975) filmmusik tillhör det bättre han har gjort. (Jason and the argonauts, 1963)

TV 3 4.00

Avlyssningen

Gene Hackman som en buggningsexpert som dras in i ett fall med mord och maktspel på hög nivå. Francis Ford Coppolas thriller är spännande, välspelad och vann Guldpalmen i Cannes. (The Conversation, 1974)

Kanal 5 2.00

Höst i New York

Romantiskt amerikanskt kärleksdrama i New York-miljö. En 48-årig ägare ( Richard Gere) till en mycket trendig innekrog möter en 21-årig konststuderande, spelad av Winona Ryder. (Autumn in New York, 2000)

Kanal 5 21.00