Dala-Demokratens anställda i tv-serie

"Tidningsliv" ska ge "Bachelor" konkurrens

TV

Nu får omtalade dokusåpan "Bachelor" konkurrens.

Av en ny tv-serie om tidningen Dala-Demokraten.

- Vi kommer att få fler tittare, säger redaktionschef Sofia Olsson-Olsén.

Gubb Jan Stigson, kriminalreporter, Sofia Olsson-Olsén, redaktionschef och ansvarig utgivare, och Susanne Jobs, barnboksförfattare.
Foto: JONAS BILBERG
Gubb Jan Stigson, kriminalreporter, Sofia Olsson-Olsén, redaktionschef och ansvarig utgivare, och Susanne Jobs, barnboksförfattare.

Konkurrensen mellan tv-kanalerna är stenhård i höst.

Tittarmatcherna står som spön i backen.

En av de mer otippade kommer att utspelas på tisdagskvällar.

Mellan Kanal 5:s omtalade dejtingsåpa "Bachelor" och SVT:s nya serie "Tidningsliv".

Serien handlar om livet på lokaltidningen Dala-Demokraten.

Under tolv närgångna avsnitt får tittarna följa tidningens chefer, reportrar och fotografer - både på redaktionen och i mötet med människor i Dalarna.

Småstadsliv

Dessutom är "Tidningsliv" en berättelse om glesbygd och småstadsliv.

- Det här är en motvikt till storstadsfixeringen i tv, säger seriens skapare Birgitta Svensson.

Dala-Demokratens personal, med färgstarke chefredaktören Göran Greider i spetsen, är nöjd med serien.

- Det känns jäkligt fränt. Det är kul att vi blir sedda, säger Sofia Olsson-Olsén, redaktionschef och ansvarig utgivare på DD.

Tror på seger

Hon tror - trots avsaknaden av intriger och dokusåpagräl - på seger över Kanal 5:s konkurrent "Bachelor".

- Ja, nog kommer vi att få fler tittare än det där, i alla fall, säger hon.

Den 7 oktober startar "Tidningsliv" i SVT 1.

Tobias Lindner