Expedition Robinson behåller greppet om tv-tittarna

Hans Rosenfeldt: Det är fantastiskt

TV

Expedition Robinson behåller greppet om den svenska tv-publiken.

Lördagens avsnitt var helgens populäraste program och det näst populäraste premiäravsnittet av Robinson någonsin.

- Där är fantastiskt, säger Hans Rosenfeldt, nöjeschef på Sveriges Television.

Premiäravsnittet av årets Expedition Robinson sågs av 2 395 000 personer. Därmed slog dokusåpan både söndagens Beck-film i TV4 och fredagens På spåret i SVT.

Slog På Spåret

Antalet Robinson-tittare var ändå under förra årets snitt på 2 474 000 tittare per avsnitt. Och trots att SVT i år satsat på ett stjärn-Robinson. med deltagare från tidigare år, nådde lördagens publiksiffra bara upp till 25:e plats bland Robinson-avsnitt genom tiderna.

- Jag är ändå jättenöjd. Det är verkligen ett bra resultat av ett program som sänts i sju år, Hans Rosenfeldt.

Varför är intresset fortfarande stort för Robinson?

- Intresset för reality-tv har uppenbarligen inte mattats. Och Robinson är det överlägset bästa i den genren. Bäst producerat och bäst innehållsmässigt.

Men Hans Rosenfeldt vågar inte hoppas på att antalet tittare ska öka under säsongen.

- I värsta fall tappar vi några tittare. I början är folk alltid nyfikna men kanske bestämde sig några som såg premiäravsnittet för att inte se fler avsnitt.

Finns det någon möjlighet att det blir fler omgångar av Robinson?

- Inte i SVT. Men jag skulle bli mycket förvånad om inte något annat tv-bolag köper produktionen.

Tittartoppen

Antal tv-tittare, 21-23 november 2003, enligt Mediamätning i Skandinavien, MMS.

Robinson-toppen

Antal tittare som sett Expedition Robinsons premiäravsnitt.

Johan Kristensen