Tittarna som tv glömde

Folk över 59 år ses som ”spill” – publik man får utan att behöva betala för

1 av 3 | Foto: HENRY LUNDHOLM
Här är målgruppen tv-cheferna gör sitt bästa för att glömma bort. De är ”spill”. Nils Gustavsson, 82, och makan Majny, 80, saknar riktiga program av och för pensionärer. ”Man kanske skulle kunna sända ett 'Farmen' med bara pensionärer. Eller en frågesport som skulle kunna heta 'Vi i 65:an'”, säger Nils Gustavsson.
TV

Nils, 82, och Majny, 80, är tittarna som tv glömde.

De är aktiva pensionärer - men helt ointressanta för SVT, TV 4, TV 3 och Kanal 5.

De är över 59 år.

De är ”spill”.

Tv-programmen ”Snacka om nyheter”, ”Jeopardy” och ”Saknad” har två saker gemensamma.

De är pålitliga tittarsuccéer som läggs ned i vår - och en klar majoritet av deras tittare är över 59 år.

Men cheferna i tv-husen slår inte klackarna i taket när mätningsföretaget MMS redovisar tittarsiffrorna för programmen.

De har fel tittare.

De har tv-tittarna som har passerat 59-årsgränsen - målgruppen som inga annonsörer vill köpa och ingen tv-kanal vill satsa på.

De har ”spill”.

- Det är vad vi i mediabranschen brukar kalla tittare som är över 59 år. ”Spill” är tittare som man får utan att behöva betala för, de som man inte är intresserad av att nå, säger Susanne Elias Arnborg, tv-chef på mediebyrån Cia Media som köper reklamtid i tv-kanalerna.

Nils Gustavsson, 82, och hans hustru Majny, 80, är ”spill”. Det har de varit i drygt 20 år.

- Jag tycker att det är konstigt att vi inte är intressanta för tv-annonsörerna. Det är ju först när man blir pensionär som man verkligen har tid och pengar att spendera, säger Nils.

Nils och Majny tillhör tittargruppen som tv har glömt.

Eller vill glömma.

Oldsberg är orolig

34 procent av alla som dagligen bänkar sig framför de fem stora kanalerna är över 59 år. Men det går inte ens att köpa reklamtid riktad mot målgruppen över 59 år i de svenska reklamkanalerna.

Tv-profilen Ingvar Oldsberg, 58, är orolig över utvecklingen.

- Om man struntar i de äldre målgrupperna ligger det helt klart utanför det avtal som SVT har som public service-företag, säger han.

Över hälften av Oldsbergs tittare är över 59 år.

- Cheferna på de stora tv-företagen rör sig i flock. I stället för att komma med nya idéer åker alla kanalerna ned till Cannes och letar efter program i samma gottepåse. Jag tycker att SVT måste våga gå sina egna vägar, säger han.

I tv-branschen pågår i stället en huggsexa om de unga tittarna - men det gäller inte enbart reklam-tv.

”SVT följer efter TV 4”

- Det har blivit en förskjutning. När trean, femman och ZTV fångar upp de unga tittarna tvingas TV4 följa efter för att få annonsörer. Då följer SVT efter TV4 för att inte tappa tittare, säger journalistikprofessorn Kent Asp.

Sedan 1998 har Asp följt svensk tv:s utveckling på uppdrag av Granskningsnämnden.

Han ser en trend.

- Dels är pensionärer inte kommersiellt intressanta. Dels vet public service-tv att de redan har den tittargruppen eftersom de saknar alternativ.

Vem bär ansvaret för den här utvecklingen?

- Det är en viktig politisk fråga. Hela tv-systemet bygger på att TV4 ska ligga mellan SVT och reklamkanalerna. Men det verkar som att TV4 allt mer ger upp den här rollen. Varför? Det är inte lönsamt, helt enkelt, säger Asp.

Eva Swartz, programchef på TV 4, tillbakavisar kritiken.

- Vi har stark konkurrens om de unga tittarna - men jag anser ändå att alla målgrupper blir tillfredsställda med vår tablå. När TV 4 är som bäst lockar vi alla målgrupper. Det är ”Farmen” ett lysande exempel på, säger hon.

”Vill inte se sex”

Men i den röda villan i Täby tittar Majny och Nils sällan på ”Farmen”.

- För många pensionärer är tv en väldigt viktig sysselsättning. Själv har jag gett ”Farmen”, till exempel, en chans. Men jag vill inte se sex, våld och bråk, säger Majny.

Kent Asp har svårt att se hur utvecklingen ska vända - utan att folk protesterar.

- Enda sättet att bryta trenden är att vara många och säga ifrån. Jag tycker att de äldre tittarna borde ryta ifrån. Jag tror att det är risk att man får ett tittaruppror, säger han.

- Antingen dör man eller så blir man gammal. Jag ser faktiskt inga andra alternativ. Vissa verkar tro att de aldrig kan bli gamla, men det kommer de att bli, säger Majny, 80.

Hon fortsätter:

- Jag tycker att du kan hälsa tv-cheferna det.

”Vi gör inte tv för dem som är över 59 år”

Ronnie Sandahl